Ontdek hoe je net als Auto-producten.nl succesvol verkoopt op Bol.com en andere Marketplaces

Verkopen op Bol.com en andere marketplaces. Wat komt daar nou eigenlijk bij kijken? Is het voor iedereen geschikt en welke stappen moet je hiervoor nemen?

In dit blog hebben wij Arjan Stok van auto-producten.nl gevraagd wat zijn ervaring is met Bol en andere marketplaces. Wij stellen Arjan eerst even voor.

Wie ben je en hoe ben je auto-producten.nl begonnen?

Ik ben Arjan en ben na mijn technisch commerciële opleiding in de automaterialen branche gerold via een stageplek. Na 5 jaar bij een groothandel in automaterialen gewerkt te hebben, heb ik in 2017 de stoute schoenen aangetrokken en auto-producten.nl opgericht. Auto-producten.nl is een webshop gespecialiseerd in zoals de naam al doet vermoeden auto accessoires. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan wieldoppen en autohoezen. Auto-producten.nl is gelokaliseerd in Giessen en bestaat uit een kantoor en magazijn. Alles wat in de webshop te koop is, ligt ook in het magazijn. Ik ben van mening dat leveren uit voorraad een must is. Zeker wanneer je wilt verkopen op Bol. Direct leveren uit voorraad is dus een belangrijke voorwaarde. Leverbetrouwbaarheid en leversnelheid is ook van groot belang, een goede dropshippartner is uiteraard even waardevol.

Hoe kun je dan jouw artikelen op Bol en andere marketplaces plaatsen?

Mijn webshop loopt via Shoptrader. Zij hebben een goede samenwerking met EasyAds. EasyAds zorgt feitelijk voor de communicatie tussen de webshop en de marketplaces en advertentiekanalen. EasyAds synchroniseert artikelen, voorraden en orders tussen de marketplaces en de webshop. Ik richt me voornamelijk op Bol maar je kunt jouw artikelen dus ook op andere marketplaces en kanalen aanbieden.

Op welke kanalen verkoop je nog meer dan?

Via EasyAds regel ik ook Google Shopping, Marktplaats en 2ehands. Je kunt per kanaal zelf kiezen welke artikelen je aanbiedt en voor welk budget. Dat kan je eenvoudig instellen via het dashboard van EasyAds. Je kan EasyAds gebruiken als tool om jouw advertenties te plaatsen op verschillende marketplaces. Daarnaast kan je optioneel jouw advertenties laten beheren/optimaliseren door de specialisten van EasyAds.

En verkopen via Amazon?

Heel eerlijk, dat heb ik geprobeerd maar dat heeft voor mij niet gewerkt. De concurrentie op Amazon is hevig en groter dan op Bol. Als je dezelfde EAN nummers aanbiedt gaat het uiteindelijk toch om de prijs en dat is lastig te winnen van hele grote Duitse aanbieders. In Nederland is dat anders. Ik heb van bepaalde merken het recht gekregen om deze op de Nederlandse markt te verkopen. Maar dit kan voor een ander precies andersom zijn.

Hoeveel meer verkoop je nou eigenlijk sinds je gebruikt maakt van EasyAds?

Mijn ROAS is sinds de start met EasyAds enorm gestegen. ROAS is een beetje een marketingterm maar komt neer op Return on Ad Spend. Dus ja, ik profiteer er zeker van. Ongeveer 40% van al mijn orders komt vanuit Bol, 60% via mijn eigen webshop.

Wat vind je van de ondersteuning en support van EasyAds?

Goed, ze bieden ook Managed Services. Daarbij helpen ze je met de set-up, ook trainen en coachen ze je, wat je juist wel en niet moet doen. Sommige producten zou je omlaag moeten prijzen om in de Buybox te komen en andere kun je wellicht beter niet aanbieden. Ook helpen ze je met het optimaliseren van teksten en titels.

Wat ik echt het meest waardeer aan EasyAds is hun geduld en eerlijkheid. Dus tijd nemen voor de klant en wanneer een bepaald kanaal of product niet loopt eerlijk zijn en afraden om daarmee verder te gaan. Dus echt in het belang van de klant en niet vanuit eigen belang.

Waar moet je rekening mee houden wanneer je op Bol.com producten wilt gaan aanbieden?

Laatst had ik een verzending die tussen wal en schip was gevallen bij DHL. Ik kon daar zelf niks aan doen aangezien ik gewoon op tijd had geleverd bij DHL. De levering was niet op tijd aangekomen. Gelukkig krijg je niet direct na een vertraagde levering een waarschuwing. Wekelijks worden verschillende punten berekend en gecontroleerd. Als je onder de norm komt krijg je een strike. Die norm is een percentage. Bij meerdere strikes krijg je bericht van Bol om ervoor te zorgen dat je jouw prestaties verbeterd of je aanbod/levertijd aanpast, zodat je aan de (leverings)belofte kan voldoen.

Mocht dat niet gebeuren dan kan het zijn dat Bol je niet meer accepteert. Daar moet je wel mee oppassen, zeker wanneer je echt afhankelijk wordt van Bol. Daarom is het ook zo belangrijk om de voorraad onder controle te hebben en dat lukt goed via Shoptrader en EasyAds.

Het mooie van EasyAds is dat ze meer dan 12 x per dag de voorraad synchroniseren van Shoptrader naar Bol. Orders worden direct in de webshop administratie aangemaakt en dus ook direct bijgewerkt in de webshop.

Uiteraard betaal je commissie aan Bol van ongeveer 15%, Dat is best een behoorlijk bedrag! Maar adverteren via Adwords of andere kanalen kost ook vaak hetzelfde. De nadelen wegen voor mij niet op tegen het grote voordeel van Bol. Je hebt direct een megabereik en ik kan dus enorm veel verkopen via Bol.

Wil jij ook beginnen met verkopen op Bol of andere Marketplaces?

Shoptrader en EasyAds zijn al jaren succesvol partner en hebben de perfecte koppeling klaar staan om direct te starten met verkopen op Marketplaces. Vraag de EasyAds add-on aan via jouw backoffice. Heb je hulp en begeleiding nodig met verkopen op marketplaces, vraag dan EasyAds Marketplace Management aan.

Neem vandaag nog contact met ons op

Online demo Plan adviesgesprek in