Het belang van e-mailmarketing (Deel 1)

Volgens sommige bronnen kan e-mailmarketing een aanzienlijk deel van de omzet van een webshop voortbrengen. Sommige bedrijven rapporteren dat e-mailmarketing tot 30% of meer van hun online omzet kan voortbrengen. Ook kan regelmatig versturen van nieuwsbrieven aanzienlijk bijdragen aan het verhogen van de terugkom- en conversie rate van klanten.

Het is wel belangrijk om te benadrukken dat het versturen van nieuwsbrieven alleen zal zorgen voor omzet als het op een strategische manier wordt gedaan en dat het niet zomaar een e-mail versturen is naar een grote groep mensen. Het is belangrijk om geldige e-mailadressen te verzamelen, relevante inhoud te versturen en het versturen van de nieuwsbrieven op een regelmatige basis.

Deel 1 van dit blog gaat echt over het verzamelen van (geldige) e-mailadressen. Daar hebben we inmiddels wel leuke updates voor.

Voor nu de vraag hoe verzamel je e-mailadressen?

Er zijn veel redenen waarom iemand zich zou willen inschrijven voor een nieuwsbrief. Sommige mensen doen dat om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in een specifiek vakgebied, terwijl anderen zich willen aanmelden om exclusieve aanbiedingen of kortingen te ontvangen. Nieuwsbrieven kunnen ook een goede manier zijn om in contact te blijven met een merk of organisatie waar men interesse in heeft.

Als het gaat om e-commerce, kunnen nieuwsbrieven een krachtige tool zijn om klanten op de hoogte te houden van nieuwe producten, aanbiedingen, kortingen en andere relevante informatie. Nieuwsbrieven kunnen ook worden gebruikt om klanten te herinneren aan producten die ze eerder hebben bekeken of zelfs om hen aan te moedigen om een aankoop te doen die ze hebben uitgesteld. Door regelmatig nieuwsbrieven te versturen, kunnen e-commerce bedrijven hun merk blijven versterken en de band met hun klanten intensiveren.

Wat kun je bij Shoptrader voor tools of add-ons inzetten?

Wij hebben onlangs de add-on Nieuwsbrief pop-up helemaal geüpdatet. Deze add-on is trouwens meer dan alleen een pop-up namelijk ook een landingspagina voor het daadwerkelijk inschrijven en bedanken (met een beloning).

De pop-up kun je zelf stylen qua kleuren etc. Je kunt er voor kiezen om binnen de pop-up te registreren of door te linken naar een landingspagina. Deze pagina's kun je zelf eenvoudig aanmaken. Er staan voorbeelden in de handleiding. Hieronder zie je een voorbeeld van een pop-up gemaakt met de add-on Nieuwsbrief pop-up.

En een impressie voor de pagina voor inschrijving. Wanneer je deze code overneemt zie je dus exact dezelfde pagina. In dit voorbeeld hebben we gekozen om ook de geboortedatum te vragen. Deze kun je later weer gebruiken. Meer daarover in deel 2 van dit blog.

Vervolgens een bedankpagina. Wanneer je deze code overneemt zie je dus exact dezelfde pagina. In dit voorbeeld hebben we een coupon aangemaakt. Deze kun je hier dan opnemen in de tekst.

En de e-mailbevestiging. Wanneer je deze code overneemt zie je dus exact dezelfde pagina. Wanneer je gebruik maakt van de add-on Mailchimp zal deze e-mail bevestiging niet worden verstuurd. Mailchimp stuurt namelijk zelf een bevestiging.

Wil je nou echt helemaal los gaan met popups dan kun je eventueel gebruik maken van onze add-on Popupsmart Popupsmart is vrij eenvoudig in te stellen en kun je koppelen met je webshop door deze add-on aan te vragen en dus een account aan te maken bij Popupsmart.

Wil je jouw ingeschreven leden naar Mailchimp exporteren maak dan gebruik van de add-on Mailchimp. Niet geheel onbelangrijk. Deel 2 van dit blog gaat namelijk over de e-mail marketing mogelijkheden waarbij we gebruik maken van de Mailchimp koppeling.

Heb je nou twee digitale linkerhanden, geen zin of geen tijd? Schroom niet om één van onze e-commerce specialisten dit te laten opzetten. Dit kun je hier doen. Wij nemen dan contact met je op.

Neem vandaag nog contact met ons op

Online demo Plan adviesgesprek in