MailChimp

Met Mailchimp kan je vanuit jouw webshop een nieuwsbrief versturen naar klanten en relaties, die zich bij jou hebben aangemeld voor ontvangst van de nieuwsbrief. Vanuit de backoffice kan je dit weliswaar ook al, maar Mailchimp heeft als voordeel dat er meer mogelijkheden voor het opstellen en versturen van jouw nieuwsbrief beschikbaar zijn en dat de resultaten van jouw nieuwsbrieven meetbaar gemaakt worden.

Een aantal voordelen van MailChimp op een rij:

1. Eenvoudige opmaak van jouw nieuwsbrief door (standaard) templates.
Je kunt jouw nieuwsbrieven eenvoudig opmaken door gebruik te maken van het aanbod standaard templates van MailChimp. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om zelf een template te ontwerpen, of een standaard template aan te passen. Op die manier kan je onder meer jouw nieuwsbrief de huisstijlkleuren, het logo van jouw webshop en de links naar jouw sociale media meegeven. Om een beeld te krijgen van de mogelijkheden van de templates van MailChimp: ook de Shoptrader nieuwsbrieven zijn opgesteld en verstuurd met behulp van MailChimp.

2. Gedetailleerde statistieken van de resultaten van jouw nieuwsbrieven.
Door middel van een overzichtelijk statistiekenmenu geeft MailChimp je een goed beeld van de resultaten van jouw nieuwsbrief. Uit deze statistieken kan je onder andere halen hoe vaak de nieuwsbrief geopend werd door klanten, of er doorgeklikt wordt op de nieuwsbrief, maar ook het aantal in- en uitschrijvingen kan je gemakkelijk bijhouden met MailChimp.

3. A/B-testen voor verbetering en optimalisatie van nieuwsbrieven.
De A/B-test is een marktonderzoekmethode die gehanteerd wordt om te onderzoeken wat de efficiëntste van twee mogelijkheden is. Door jouw klanten en relaties te verdelen in twee groepen, die elk een ander concept te gebruiken krijgen, kan er op basis van de onderzoeksresultaten beslist worden welke opzet, A of B, het gewenste doel het best benadert.

Door A/B-testen krijg je bijvoorbeeld inzicht in:

  • op welke dag van de week jouw nieuwsbrief het meest wordt geopend;
  • op welk moment van de dag jouw nieuwsbrief het meest wordt geopend;
  • welk e-mailonderwerp voor de meest geopende nieuwsbrieven zorgt;
  • of het moment van verzending van de nieuwsbrief invloed heeft op het aantal gelezen nieuwsbrieven.

Wat verandert er voor jou?
Aan de voorzijde van de webwinkel zal er niets wijzigen. Klanten kunnen zich nog steeds door middel van de nieuwsbriefbox inschrijven. Deze inschrijvingen worden vervolgens door MailChimp uitgelezen en aan jouw account toegevoegd. Uiteraard worden ook nieuwe klanten die de nieuwsbrief willen ontvangen direct aan jouw account toegevoegd. Je hoeft je dus enkel nog maar te richten op het versturen van nieuwe nieuwsbrieven.

Let op: voordat je de MailChimp add-on kunt gebruiken dien je wel eerst een MailChimp account aan te maken.

Kijk voor nieuwsbrief inspiratie ook eens hier

Voor meer informatie omtrent het verder configureren van de add-on zie na de activatie de handleiding aan de rechterkant van dit scherm!

Neem vandaag nog contact met ons op

Online demo Plan adviesgesprek in