SEO-ontwikkelingen en content marketing trends

Met onder andere de doorbraak van voice search door Google Home en Amazon Echo zijn er een hoop ontwikkelingen gaande als het gaat om SEO. Daarnaast is content marketing vandaag de dag een must. Maar waar je vroeger weg kwam met een simpel blogartikel, hoef je dat nu niet meer te proberen. De marketing wereld is continu in beweging, dus het is belangrijk dat je op de hoogte blijft van de laatste trends en ontwikkelingen op dit gebied. Steeds meer bedrijven ontdekken namelijk de kracht van bijvoorbeeld content marketing en dat betekent een overvloed aan artikelen en informatie. Maar hoe kun jij je als bedrijf nou onderscheiden van de rest. In dit blogartikel lees je er alles over.

Google Home en Amazon Echo zorgen ervoor dat voice search steeds belangrijker wordt

Door de komst van Google Home en Amazon Echo wordt het optimaliseren van je website voor voice search steeds belangrijker. Denk bijvoorbeeld aan long tail zoekwoorden. Het is een trend die steeds groter gaat worden. Er zijn nog maar weinig bedrijven die zich tot nu toe richten op het optimaliseren voor voice search. Wees dus slim en begin er alvast mee. Daardoor zal je een voorsprong hebben op de rest.

Het is goed om te weten dat een voice searcher geen gebruik maakt van losse zoektermen, maar vragen stelt. Degene die opzoek is, praat dus zoals hij tegen jou zou praten als je naast degene stond. Speel daarom in op de verschuiving van zoektermen naar conversaties door het gesprek aan te gaan met de bezoeker van je website. Gebruik natuurlijke taal en vraag jezelf dus steeds af: hoe zou ik dit duidelijk maken als ik met degene in gesprek was?

Featured snippets

Doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van voice search zien we dat zoekopdrachten steeds meer in vraagvorm worden uitgevoerd. Dit betekent automatisch ook dat de waarde van een featured snippet (ook wel Google’s quick answer box genoemd) alleen maar zal toenemen. Aangezien er nog niet veel bedrijven zijn die er aandacht aan besteden, is het juist een kans om hiermee aan de slag te gaan.

Het krijgen van een featured snippet kan op verschillende manieren. Een handige manier is bijvoorbeeld om de huidige featured snippet op jouw gewenste zoekterm over te nemen en te verbeteren. Een featured snippet is ervoor bedoeld om kort maar kracht de zoekintentie te beantwoorden. Wat we vaak zien is dat veel featured snippets worden getoond als antwoord op specifieke vragen. Wanneer je dus een featured snippet wilt krijgen is het goed om van te voren een lijstje op te stellen met long-tail zoekwoorden die beginnen met: Hoe, Waar, Wat, Wie, Welke, Kosten, Definitie van, Recept. Dit zijn natuurlijk niet enige termen die potentie hebben, maar het geeft een indicatie hoe je het kunt aanpakken.

Long format – kwalitatieve content

Voor Google maakte het vroeger minder uit hoe lang een blogartikel was. Wanneer een bepaald zoekwoord bijvoorbeeld 10 keer terug kwam in het blogitem, dan besloot Google dat het artikel over dat zoekwoord moest gaat. Sinds de introductie van algoritmes zoals Hummingbird is de rol van keywords bij het maken van relevante blogartikelen veel kleiner geworden. Google probeert tegenwoordig veel meer zelf te begrijpen waar een pagina over gaat. Dit doen zij door de context in kaart te brengen. Aan de hand van die informatie maakt Google dan een rangschikking op voor de autoriteit van een pagina in relatie tot het onderwerp.

Kwalitatieve content met een long format lijken daarbij een natuurlijk voordeel te hebben, aangezien ze meer zinvolle aanwijzingen kunnen bevatten over de insteek en inhoud van een artikel – zowel technisch als tekstueel. Dit betekent uiteraard niet dat je blogartikel onnatuurlijk lang moet worden of dat keywords onbelangrijk worden. Het geeft alleen de verschuiving bij Google van keyword-centric zoeken naar semantisch zoeken aan.

Personalisatie van content

Er is tegenwoordig zoveel content dat mensen worden overspoeld. Het is een must geworden om je content specifiek te laten aansluiten bij een individu. Het zou tenslotte zonde zijn als je veel tijd hebt gestoken in het schrijven van content, maar niemand bekijkt het. Het is dus belangrijk om je content te personaliseren.

Consumenten en online shoppers zijn steeds meer opzoek naar gedetailleerde productinformatie, demo’s en advies van mensen die het product hebben gebruikt. Wanneer de consument geen antwoord op hun vraag krijgen, haken ze af. Bij Amerikaanse mensen blijkt uit onderzoek van Accenture dat 41% niet meer koopt bij een bepaalde retailer of merk vanwege slechte personalisatie en het gebrek aan vertrouwen.

Gebruiksvriendelijkheid van je website: vooral mobiel!

De gebruiksvriendelijkheid van je website heeft invloed op de score van je website binnen Google. Wanneer je website niet gebruiksvriendelijk is, ga je ook geen conversies realiseren. Er zijn verschillende manieren om het gebruikersgemak te vergroten. Bijvoorbeeld door de paginasnelheid van je website te optimaliseren, het oplossen van 404’s op je website en gebruikmaken van een Content Delivery Network (CDN).

Mobile-first Indexing

Voorheen werd de desktopversie van een pagina op jouw website standaard door Google gebruikt ter indexatie. Aangezien er steeds meer mensen websites op hun mobiel bezoeken is die niet meer zo relevant. In maart 2018 kwam Google voor bedrijven die hun website al mobiel hadden geoptimaliseerd in aanmerking voor de Mobile-first Indexing. Google indexeert dan de mobiele versie van een bepaalde pagina op jouw website, om de mobiele surfer een betere ervaring aan te bieden. Wanneer jouw website dus mobiel is geoptimaliseerd, dan is de kans groter dat jouw website bij mobiele zoekopdrachten sneller naar voren komt en hoger zal scoren in Google.

Een goede contentstrategie is cruciaal

Goede content kan ervoor zorgen dat mensen zich binden aan je merk. En daar heb je een contentstrategie voor nodig. Het is niet meer van deze tijd om een push-strategie te hanteren. In plaats daarvan kan je gebruik maken van een pull-strategie. Dus geef je doelgroep een goede reden om je bericht te delen en je product te kopen.

Allereerst is het belangrijk dat je het doel bepaalt. Hiervoor is het belangrijk om de doelstelling SMART te formuleren. Vervolgens ga je de doelgroep bepalen. Welke vragen hebben zij waarop je antwoord kunt geven? Wanneer je de doelstelling en de doelgroep weet, kun je bepalen welke informatie je wilt aanbieden. Maak vervolgens met deze informatie unieke content. Om te kunnen bepalen of je content uniek is, kun je gebruikmaken van het AIDA-model (awareness, interest, desire, action). Op basis hiervan kun je jouw contentstrategie en content tot een succes maken.


Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl.

Neem vandaag nog contact met ons op

Online demo Plan adviesgesprek in