Checkout v2 (geüpdatet)

In update 10.87 worden structurele wijzigingen aangebracht in de werking van het nieuwe afrekensysteem. Deze blog is aangepast. De wijzigingen zijn:

- De orderbevestiging wordt nu pas verstuurd nadat de betaling in behandeling is genomen.
- Klanten konden na het annuleren van hun betaling hun order/winkelwagen niet meer aanpassen. Dit kan nu wel.
- De betaalbevestiging is komen te vervallen.
- Klanten raakten de mogelijkheid om opnieuw af te rekenen kwijt nadat hun order automatisch was geannuleerd. Dit kan nu wel, maar dit levert nu een nieuwe order op.

Het afgelopen jaar hebben wij hard gewerkt aan een geheel vernieuwd afrekensysteem. Alle onderdelen die te maken hebben met afrekenen hebben we onder de loep gehouden, verbeterd en geperfectioneerd. Een aantal van onze klanten zijn het systeem stevig aan het testen en we komen dan ook steeds dichterbij een release. Graag neem ik jullie mee in de aanstaande veranderingen.

Winkelwagen

We hebben de winkelwagen veel meer functionaliteit gegeven. Zo kunnen gebruikers van de tekst uploaden add-on bijvoorbeeld rechtstreeks graveerteksten ingeven en kunnen gebruikers van de bestand uploaden add-on direct een bestand uploaden. Hier zijn dus geen aparte pagina's meer voor. Ook zal je merken dat wanneer de klant iets wijzigt de wijzigingen dynamisch worden herladen zonder dat pagina wordt ververst. Dit komt ten goede aan de snelheid.

De afrekenpagina

Dit dynamische laden zie je ook terug op de pagina’s van het afrekenproces. De klant ziet desgewenst wel meerdere pagina’s met “volgende” knoppen, maar doordat alles dynamisch wordt ingeladen zijn er geen laadtijden en kan de klant dus sneller afrekenen. Bij one page checkout staat alles als vanouds op één pagina.

Na het plaatsen van een order wordt direct voorraad gemuteerd. De klant ontvangt zijn orderbevestiging echter pas nadat de betaling in behandeling is genomen. Tot die tijd is er in het referentiekader van de klant nog geen order. Annuleert de klant de betaling, dan wordt hij terug geleid naar de afrekenpagina alwaar hij opnieuw kan afrekenen of zijn bestelling kan aanpassen. Plaatst de klant zijn bestelling vervolgens opnieuw, dan wordt zijn al geplaatste order bijgewerkt. Eventuele (voorraad)verschillen ten opzichte van zijn al geplaatste order worden automatisch verwerkt.

Betaalstatussen en orderstatussen

Het verwerken van betalingen is geheel op de schop gegaan. Waar in het verleden aan iedere betaalmodule één of meerdere orderstatussen werd toegekend, gebeurd dit nu voor alle betaalmodules tegelijk op één plek, namelijk bij Configuratie Algemeen onder het tabblad Betaalinformatie. Het aantal benodigde orderstatussen is aanzienlijk teruggebracht, van tientallen naar twee: betaald en geannuleerd.

Ontvangt de order de betaalstatus betaald, dan krijgt de order de orderstatus die hoort bij betaald. Annuleert de klant de betaling, dan krijgt de order de status die hoort bij geannuleerd tenzij de klant alsnog binnen afzienbare tijd een nieuwe betaling start. Die tijd is instelbaar via annuleer vertraging. Na het ingestelde tijdvenster wordt de winkelwagen losgekoppeld van de order en wordt - indien gewenst - de gereserveerde voorraad automatisch vrijgegeven. Rekent de klant zijn winkelwagen opnieuw af, dan levert dat dus een nieuwe order op. In de order editor is het nu mogelijk om naast de orderstatushistorie ook de betaalhistorie in te zien. Elke betaalactie en terugkoppeling daarvan vanuit bijvoorbeeld Shoptrader Payments is hier in te zien.

Acties

Geheel nieuw in de nieuwe afrekenfunctie is het onderdeel acties. Je vind deze onder Configuratie Algemeen in het tabblad Betaalinformatie. Met acties kun je acties toekennen aan orderstatussen. Zo kun je bijvoorbeeld spaarpunten toekennen zodra de order is verzonden en/of een order naar Kiyoh sturen. Het toekennen van acties was al mogelijk via individuele add-on instellingen, maar dit is dus nu centraal ondergebracht op één pagina.

Tot zover de uitleg betreft de nieuwe afrekenfunctionaliteit. Mochten jullie nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Neem vandaag nog contact met ons op

Online demo Plan adviesgesprek in