Ben jij klaar voor Black Friday en de komende feestdagen?

In november barst de drukte los met Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en natuurlijk Kerst! De feestdagen worden steeds belangrijker voor consumenten en webshophouders. Hier zijn wat leuke tips en tricks.

1. Korting, korting en nog eens korting

Wat vinden klanten belangrijk in de periode rond de feestdagen? Dit zijn natuurlijk de kortingen die een webwinkel geeft. Klanten zijn altijd op zoek naar het mooiste cadeau voor de beste prijs. Je kunt uiteraard de aanbiedingsprijs verlagen of couponcodes aanmaken via de backoffice van jouw webshop. Zorg voor mooie kortingen en promoot dit via jouw Social Media/advertenties of nieuwsbrief. Maak ook een mooie banner of pop-up voor op jouw website en laat duidelijk zien aan de klant dat ze bij jouw webwinkel aan het juiste adres zijn voor de beste deal!

2. Hoe plaats ik een opvallende banner of pop-up?

In dit voorbeeld kies ik voor: Popupsmart. Wellicht denk je, is daar een add-on van? Nee dit keer niet en dit is waarom: Wat veel mensen niet weten is dat je heel eenvoudig dit soort widgets zelf kunt activeren via de Google Tagmanager. Als voorbeeld hebben wij op Shoptrader ook een fantastische Black Friday banner gemaakt. Hier is een klein stappenplan:

Maak een Tagmanager account aan bij Google.
Dat kan op https://tagmanager.google.com. Je ziet dan een Google Tag Manager Container ID voorbeeld GTM-GMYNM die je in de backoffice van de webshop kunt invullen onder configuratie algemeen, zoekmachine & maps.

Ga vervolgens naar popupsmart.com en maak een fantastische pop-up aan.
Je hebt allerlei verschillende pop-up templates die je kunt kiezen en compleet customizen. Je kunt bijvoorbeeld klanten zich in laten schrijven of verwijzen naar een landingspagina of gewoon een couponcode tonen.

Publiseer de banner via de Google Tagmanager.
Wanneer je pop-up klaar is moet je de embed code van Popupsmart plaatsen in je Google Tagmanager omgeving. Hier is een video hoe je dit kunt doen:

3. Cadeautje ingepakt?

Offline winkelend publiek is over het algemeen gewend om het cadeautje schitterend in te laten pakken. Dus waarom eigenlijk niet online? Je wilt toch ook gewoon kopen, ontvangen en onder de boom plaatsen en verder met je Netflix serie? Hoe kun je zoiets nou in je webshop regelen? Nou er zijn verschillende manieren.

Maak gebruik van de add-on Gratis meebestellen
Wanneer je de add-on Gratis meebestellen hebt geactiveerd hoef je eigenlijk alleen maar een artikel aan te maken en noem het bijvoorbeeld: inpakservice. Bij dit 'inpakservice artikel' stel je in vanaf en tot welk bedrag dit artikel gratis wordt geplaatst in de winkelwagen, bijvoorbeeld van €10 tot €1000. Uiteraard kun je een mooie foto en een mooie beschrijving bij het inpakservice artikel plaatsen.

Maak een optie aan Inpakservice
Een andere mogelijkheid is om een optie aan artikelen te hangen. Dus ingepakt of niet ingepakt. Dit kun je doen door in de backoffice te gaan naar catalogus, opties. Daar maak je dan bijvoorbeeld de optie ingepakt aan met waarde ja en nee. Dit moet je wel per artikel instellen dus dat is iets meer werk. Uiteraard kan dit wel via csv geüpdatet worden. Maak je gebruik van voorraden en varianten op opties dan is dit wellicht niet zo handig en kun je beter de add-on Gratis meebestellen gebruiken.

4. Gratis verzenden

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Gratis verzenden is een belangrijk onderdeel waar de klant altijd naar kijkt. Bied jij gratis verzenden aan in jouw webwinkel? Laat dit dan duidelijk zien en breng dit extra onder de aandacht. Hier is ook een add-on voor namelijk Winkelwagen extended. Stel bij verzendmodules gratis vanaf een bepaald bedrag in en laat dit duidelijk tonen in de winkelwagen. Wat ook een mogelijkheid is, is dat je een coupon aanmaakt alleen om verzendkosten gratis weg te geven.

5. Cross sell

De periode voor de feestdagen is een tijd van overvloed en big spenders. Er wordt maar liefst 34 procent meer uitgegeven dan in andere maanden. Zodra er iemand een bestelling doet moet je upsellen! Hoe doe je dat nou? De add-on winkelwagen extended heeft sinds kort ook een andere mooie feature namelijk het cross sellen van aanbevolen artikelen. Zet de add-on aan via de backoffice van jouw webshop, ga vervolgens naar add-ons en dan winkelwagen extended. Daar zie je de opties "aanbevolen artikelen weergeven in pop-up" en "Aanbevolen artikelen weergeven in cart".

6. Juiste leverbelofte

Wist je dat ruim 70% van de consumenten de levertijden niet vertrouwen tijdens de feestdagen? Een consument hecht waarde aan de juiste levertijden op de site. Zorg er dan ook voor dat je levertijden juist gecommuniceerd zijn naar de klant. Mocht hier onverhoopt toch iets tussenkomen waardoor de bestelling niet op tijd geleverd kan worden, laat dit dan ook altijd aan de klant weten. De klanten houden van open en eerlijkheid en zullen daardoor ook eerder een aankoop bij je doen.

7. Zorg voor een ultieme aankoopbeleving

Het is een aankoopbeleving wat de klant krijgt bij jouw webwinkel. Zorg altijd voor een persoonlijke tint aan het pakketje met bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje met een persoonlijke boodschap en de klant zal jouw webwinkel niet meer vergeten.

8. Sponsering

Tijdens de feestdagen merk je dat klanten toch extra gevoelig zijn voor het steunen van goede doelen of personen die minder bedeeld zijn. Je kan hierop inspelen door bijvoorbeeld te promoten dat jouw webwinkel (gedurende de feestdagen) bij ieder aankoop een deel van de opbrengst schenkt aan een goed doel. Met deze kleine moeite maar groot gebaar kan je jouw webwinkel onderscheiden van je concurrenten en zal de klant waarschijnlijk toch eerder zijn aankoop bij jouw webwinkel doen.

9. Na de feestdagen

De feestdagen zijn in volle gang en de orders stromen binnen. Dit is natuurlijk een fantastisch gevoel, maar je ziet graag de klant weer terug voor een herhaalaankoop van jouw product. Dan is het belangrijk dat jouw klant echt het gevoel heeft dat hij gewaardeerd wordt. Een tevreden klant is een terugkerende klant.

Neem vandaag nog contact met ons op

Online demo Plan adviesgesprek in