opc_loader

Zo vind én bereik je jouw doelgroep

Zo vind én bereik je jouw doelgroep


Als je iets wilt verkopen, of dat nu een product of dienst is, online of offline, dan zal je daarin alleen succesvol worden als je je doelgroep kent en deze mensen weet te bereiken. Schieten met hagel: lukraak adverteren en overal je url roepen heeft niet zoveel zin. De kans dat je daarmee een potentiële klant bereikt is klein. Door het bepalen van je doelgroep kun je een hoop tijd en marketingbudget besparen. In dit artikel lees je tips om je doelgroep te vinden én bereiken.
 

Verdiep je in je doelgroep
 

Voordat je als webwinkelier met marketing aan de slag kunt gaan, dien je precies te weten welke mensen tot jouw doelgroep behoren. Als je dat weet, weet je ook waar je hen kunt bereiken. Daarnaast is het handig dat je weet waar jouw ideale klanten behoefte aan hebben. Zo kun je je marketingbudget effectief inzetten en verspil je geen tijd en geld aan het bereiken van mensen die toch nooit klant bij je zullen worden. Je hebt wel wat beters te doen toch?

Wees gerust, ook zonder uitgebreid marktonderzoek kom je een heel eind. Pak pen en papier, ga er eens rustig voor zitten en schrijf op wat je te binnen schiet als je aan onderstaande vragen denkt:

  • Is je ideale klant een man of een vrouw?
  • Wat is zijn of haar leeftijd
  • Hoe is de gezinssituatie (getrouwd, single, kinderen, enz.)
  • Hoe besteed je ideale klant zijn of haar vrije tijd?
  • Welke vragen of problemen spelen er in zijn of haar leven?
  • Zijn dat vragen of problemen die jij kunt oplossen met je webwinkel?


Verschillende typen ideale klanten
 

Denk bijvoorbeeld eens aan een online juwelier. Hun ideale klant kan een vrouw met een goede baan zijn die graag sieraden van hoge kwaliteit draagt. Een andere ideale klant kan een man zijn die zijn vriendin ten huwelijk wil vragen en op zoek is naar de perfecte verlovingsring. Je kunt je voorstellen dat beide klanttypen geïnteresseerd zijn in de producten van de juwelier, maar dat je hen op verschillende plekken kunt bereiken en dat ze beide op een andere manier benaderd willen worden.

Zou je bijvoorbeeld één algemene advertentie maken, die je overal promoot, dan voelt waarschijnlijk niemand zich echt aangesproken. Maak je voor elk type ideale klant een advertentie die aansluit op de interesses en behoeften én je promoot deze advertentie op de juiste plekken, dan maak je veel meer kans. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor advertenties, maar voor je marketingstrategie in het algemeen. Ook bij het sturen van e-mailnieuwsbrieven, het schrijven van blogs en je berichten op social media kun je rekening houden met jouw verschillende doelgroepen.


persona
 

Waar vind je jouw doelgroep?
 

Als je weet wie jouw ideale klanten zijn, is de volgende stap om te onderzoeken waar je hen kunt bereiken. Stel de volgende vragen:

  • Welke websites en blogs bezoekt je doelgroep?
  • Is hij of zij actief op fora of discussiegroepen?
  • Op welke social media is je doelgroep actief?
  • Wat zijn offline plekken waar je doelgroep aanwezig is, denk aan evenementen, beurzen e.d.
  • Welke tijdschriften en kranten leest je ideale klant?

Door deze vragen te beantwoorden krijg je een goede indruk van waar je ideale klanten zijn en hoe je ze kunt bereiken. Leest je ideale klant elke maand Linda magazine, stuur dan persberichten of eventueel een advertentie in dat magazine. Is je doelgroep actief op Pinterest, dan is dat de plek waar jij ook actief moet zijn met mooie foto’s van je producten. Bezoekt je ideale klant graag festivals? Onderzoek dan of er iets mogelijk is qua sponsoring, flyering of een kraam op het festival, waar je jouw producten kunt verkopen of promoten.
 

Tip: maak een persona
 

Bij alle beslissingen die je maakt voor je webwinkel houd je je doelgroep(en) in je achterhoofd. Denk bij alles wat je doet: ‘wat zou mijn ideale klant hier van vinden? Voelt hij of zij zich hiertoe aangetrokken of is dit interessant voor hem/haar?’

Om dit makkelijker te maken kun je een zogenaamde persona maken. Maak een complete beschrijving van je ideale klant. Beschrijf zijn of haar karakter, werk, privé omstandigheden, hobby’s, interesses en vragen. Schets een zo compleet mogelijk beeld en geef de persoon ook een naam. Tot slot zoek je er een foto bij, zodat de persoon nog meer gaat ‘leven’.

Hang de foto en beschrijving op een zichtbare plek, zodat je er regelmatig aan herinnerd wordt. Zo heb je ineens niet meer een vage doelgroep met allemaal onbekende mensen, maar een aantal concrete personen waar je je op kunt focussen in je marketing. Gebruik deze persona’s bij alles wat je doet en betrek ze als het ware bij je webwinkel: van de inkoop tot en met de marketing en het verzenden van de pakketjes.


Inspiratie opdoen
 

Gebruik de kracht van het internet als je vastloopt bij het bepalen van je doelgroep. Kijk hoe je concurrenten het doen. Waar adverteren zij en op welke doelgroep richten zij hun advertenties? Kijk ook op blogs, websites en magazines die schrijven over onderwerpen die passen bij jouw producten. Welke onderwerpen worden daar behandeld en welke vragen worden er gesteld? Dit kan je heel veel waardevolle informatie opleveren. Dat geldt ook voor websites die dezelfde doelgroep hebben maar geen concurrent van jou zijn. In het voorbeeld van de online juwelier kun je inspiratie opdoen bij een (web)winkel met kleding of modeaccessoires die aansluiten bij jouw doelgroep.


Houd het klein
 

Hoe specifieker je doelgroep is, des te makkelijker het is om je producten te verkopen. Een relatief kleine doelgroep is goed dus. Maar deze mag natuurlijk niet té klein zijn. Vraag jezelf af of je met de doelgroep die je gekozen hebt voldoende mensen kunt bereiken. Zo nee, denk dan eens na of je je doelgroep kunt vergroten of dat je wellicht meerdere doelgroepen hebt.

Overigens, het duidelijk kiezen voor een bepaalde doelgroep wil niet zeggen dat mensen buiten deze groep geen klant bij je mogen of willen worden. Natuurlijk zijn zij ook welkom. Het zijn alleen niet de mensen waar je je in je marketing op richt.

Ga nu zelf aan de slag met het bepalen van jouw doelgroep. Heb je vragen over dit onderwerp, stel ze dan hieronder!
 

Terug

GRATIS 15 dagen vrijblijvend uitproberen

Vul uw gegevens in en ga direct aan de slag! Uw demo loopt na 15 dagen automatisch af.

 
 
Menu