23-11-2017 om 11:42:00 | Floris van den Berg

SEO Urls

SEO Urls

De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan een project die ervoor zorgt dat het inladen van webshops aanzienlijk wordt versnelt. Graag wil ik jullie vertellen over de inhoud van het project en de reden waarom we er zo enthousiast over zijn.

Hoe werkte het eerst?

Voorheen werd bij de url verwerking een soort diepteonderzoek gedaan.

In bovenstaand voorbeeld werd eerst “samsung-galaxy-s4-rood” opgezocht in de database. Daarna werd gecontroleerd of “samsung-telefoons” daarvóór mocht staan. Een eventuele categorie die dáárvoor stond werd óók weer gecontroleerd. Dit alles gebeurde ook nog eens meerdere malen bij meertalige webshops. Kortom, er was veel database actie nodig om de goede pagina te vinden wat ongunstig was voor de laadsnelheid. Ook was er een speciale eis dat elk individueel onderdeeltje van de url uniek moest zijn.

Hoe werkt het nu?

Het SEO url project zorgt ervoor dat we veel slimmer kunnen omgaan met url’s. We lezen eerst de complete url “/samsung-telefoons/samsung-galaxy-s4-rood” in.

Vervolgens gebruiken we een stukje slimme code om die url om te zetten in een verkorte versie, een zogenoemde Hash. Die code lezen we vervolgens met één database actie uit. Tientallen database aanroepen zijn teruggebracht tot één wat een gunstig effect heeft op de snelheid. De laadsnelheid is van soms 1 seconde teruggebracht naar enkele milliseconden. De eis dat elk url onderdeeltje uniek moet zijn is bovendien komen te vervallen.

Dubbele content

En er is nóg een verbetering! Het voorkomen van dubbele content. We kregen voorheen nog weleens de klacht dat pagina’s mét en zonder trailing slash (/) beiden gevonden door zoekmachines. Beter uitgelegd: zowel “/samsung-telefoons/samsung-galaxy-s4-rood” als “/samsung-telefoons/samsung-galaxy-s4-rood/leverden een productinformatiepagina op. Dit is slecht voor SEO, omdat zoekmachines dit zien als dubbele content. Google zal zo’n pagina lager plaatsen in de zoekresultaten. SEO Urls rekent daarmee af door voor beide url’s verschillende Hashes te berekenen. De ‘verkeerde’ url wordt niet gevonden in de database en levert een 404-pagina op.

SEO Urls 2.0

Klanten die hun webshop in meerdere talen aanbieden kunnen via ‘Configuratie Algemeen’ kiezen voor SEO Urls 2.0. In deze versie worden alle talen aangeboden in een eigen, afgebakend gedeelte van de webshop. De Engelse url’s komen in “/en/category/”, de Franse in “/fr/categorie” enzovoorts. Wanneer je een franse categorie intikt achter “/en/”, dan wordt je automatisch doorgeleid naar “/fr/”.

SEO Urls 3.0

In de nabije toekomst gaan we ook een derde variant aanbieden, namelijk die van de domein gebonden meertalige webshops. De Franse taal is dan bijvoorbeeld gekoppeld aan www.domein.fr en de Engelse aan www.domein.co.uk. Tik je een Franse categorie in op de Engelse webshop, dan word je automatisch doorgeleid naar het correcte domein. Meer informatie hierover volgt nog.