07-06-2019 om 11:42:11 | Sabine Juursema | Tags: Platform

Instagram Shopping voor jouw webwinkel

Ben jij een retailer en ook actief op Instagram? Dan bieden wij vanaf nu de nieuwe Instagram-Feed add-on voor Instagram- en Facebook Shopping! Zo kan je producten van jouw website inladen op je Facebook pagina en zo Instagram Shopping instellen. Zo verloopt het verkopen van je producten nog sneller en makkelijker!

 

Product tags

Het is je vast al eens opgemerkt: Tegenwoordig hebben grote retailwinkels als bijvoorbeeld H&M op hun Instagram feed de functie om bij het tikken op een foto een product of meerdere producten te bekijken. Je ziet dan een of meerdere tags tevoorschijn komen zoals hiernaast met de naam van het product samen met de prijs. Deze tag werkt ook als een link. Als je erop tikt word je geleid naar de Instagram versie van jouw webwinkel zoals je ook hiernaast kan zien. Zo kan je alle productfoto's en de beschrijving bekijken, maar ook geleid worden naar jouw website. Ideaal dus!

 

Hoe kom je erachter of deze add-on gunstig is voor jouw webshop?

Of jouw webshop nou bestaat uit tien of duizend producten, je doel blijft hetzelfde. Je wil verkopen. Het is dan belangrijk om het aantal stappen van de consument binnen het aankoop-proces zo veel mogelijk te minimaliseren. Zo verklein je de kans dat de consument afhaakt bij het kopen van jouw product. Dit hangt nauw samen met een onderzoek wat Quicksprout in 2013 heeft gepubliceerd. Hieruit blijkt dat ons aandachtsveld gemiddeld maar ácht seconden bedraagt. Dat is natuurlijk ontzettend kort. Stel je voor: een Instagram-gebruiker ziet in jouw feed een mooi product staan en is geïnteresseerd dit te kopen. Als het product niet getagd is, moet de gebruiker eerst de app verlaten om vervolgens de hele webshop door te zoeken naar het desbetreffende product. Het gaat hier om extra stappen en tijd, dus loop je extra risico op afhaking. Dit wil je natuurlijk omdraaien. Daarom hebben wij ervoor gezorgd dat je dit makkelijk kan instellen met de speciale add-on. Zo hoef je niet na te denken over hoe je al je producten stuk voor stuk moet doorlinken naar je Facebook catalogus. Dat kan vanaf nu automatisch ingesteld worden.

Waar je op moet letten voordat je de add-on inschakelt

Eerst moet je ervoor zorgen dat je een bedrijfsaccount hebt aangemaakt op Instagram en Facebook. Dit is helemaal gratis. Dat doe je door naar de instellingen van jouw account te gaan. Dit is van belang, want anders kan je de add-on niet gebruiken.

Het is raadzaam om te checken of jouw bedrijf en producten voldoen aan de commerce policies van Facebook. Daarnaast is het vereist dat je artikelen over een titel, prijs, beschrijving, afbeelding(en) en merk beschikken. Beide om te voorkomen dat Facebook je producten afkeurt en niet zal vertonen. Je kunt na aanvraag checken bij Catalog Manager of deze zijn goedgekeurd door Facebook.

Hieronder de checklist die Facebook heeft opgezet.

 

Hoe stel je Instagram Shopping in voor jouw webshop?

Klik hier voor een uitgebreide handleiding.