28-08-2019 om 16:32:09 | Sabine Juursema | Tags: Content

Pas jij al SEO toe op jouw webshop?

SEO. Misschien pas je het al toe op jouw webshop, misschien heb je geen idee waar die drie letters voor staan. Als je het niet weet is dat geen enkel probleem natuurlijk. We leggen het je graag even uit. SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in Nederland ook wel beter bekend als zoekmachineoptimalisatie.

Zoekmachineoptimalisatie is, zoals de naam al zegt, het optimaliseren van je website voor de zoekmachine. In de meeste gevallen Google (Google beschikt over een (zoekmachine)marktaandeel van meer dan 90%). Door diverse technieken toe te passen, zoals contentcreatie en linkbuilding, wordt jouw webshop op bepaalde zoekwoorden beter gevonden. Dit leidt tot meer en betere leads.


Waarom is SEO zo belangrijk?

De afgelopen jaren heeft SEO een enorme opmars gemaakt. Daarbij is SEO ook erg veranderd en daarmee een stuk complexer geworden. ‘Vroeger’ was het al mogelijk om goed vindbaar te worden op een zoekwoord door deze een flink aantal keren in de tekst terug te laten komen. Tegenwoordig is dit lang niet meer voldoende.

De missie van Google is om haar gebruikers, jouw potentiële klanten, zo goed en makkelijk mogelijk te voorzien van een oplossing voor hun probleem. Producten, diensten, noem maar op. Relevantie en gebruikerservaring zijn dus zeer belangrijk geworden de afgelopen jaren. Door SEO toe te passen op jouw website laat je aan Google zien dat je aan deze criteria ‘voldoet’.


200 verschillende rankingfactoren

Maar wat zorgt ervoor dat de ene webshop helemaal bovenaan in de zoekresultaten staat, terwijl de ander onderaan op de 3e pagina staat? Helaas is dit niet zo makkelijk te zeggen. Google baseert haar zoekresultaten namelijk op meer dan 200(!) verschillende factoren. Kwalitatieve teksten en links zijn nog steeds grote factoren, maar de ervaring van de gebruiker is erg belangrijk geworden.

Zo kijkt Google nu ook naar het gedrag van je potentiële klanten op jouw website. Denk hierbij aan hoelang mensen op de pagina blijven en hoeveel mensen er direct wegklikken. Des te meer en langer mensen op jouw website blijven, des te relevanter jij bent. Google zal je hiervoor uiteindelijk ‘belonen’ met een hogere positie. Er vanuit gaande dat je de overige factoren niet voor lief neemt natuurlijk.


Wat valt er onder SEO?

Zoals we al eerder benoemden zijn er vele verschillende technieken die toegepast kunnen worden om jouw webshop beter vindbaar te maken in Google. We zullen een aantal van de belangrijkste technieken even met je doornemen:

Technische optimalisatie

Zoekwoordoptimalisatie

Meta titel en omschrijving optimalisatie

Linkbuilding


Technische optimalisatie

Ik hoor je al denken: ik heb geen enkele technische websitekennis. Gelukkig hoeft dat ook niet! Bij Shoptrader leveren we namelijk webshops op die voldoen aan de eisen van Google. Om te beginnen is de laadtijd van onze webshops zeer laag, iets waar Google en jouw potentiële klanten erg blij mee zijn. Verder zorgen de schone URL’s ervoor dat mensen zich makkelijk en snel kunnen navigeren in jouw webshop. Nog iets wat erg op prijs gesteld wordt. Over technische SEO hoef je je dus geen zorgen te maken.


Zoekwoordoptimalisatie

Eerder was het zo dat door een zoekwoord vaak te noemen op een pagina, je al vrij hoog in de zoekresultaten naar voren kwam. Helaas is Google hier wat slimmer in geworden de afgelopen jaren en is content, in het bijzonder kwalitatieve content, erg belangrijk geworden. Gebruik dus niet alleen het ene zoekwoord waar je op gevonden wilt worden erg vaak, maar neem ook synoniemen en andere schrijfwijzen mee.

Stel, je verkoopt iPhones. Logischerwijs laat je iPhone terugkomen in tekst, maar Google is de laatste jaren zo slim dat het omschrijvingen ook goed kan plaatsen. Mobiele telefoon van Apple wordt bijvoorbeeld dus ook door Google ‘gelezen’ als een iPhone.


Meta titel en omschrijving optimalisatie

Een meta titel is de titel van een webpagina. Deze is samen met de omschrijving belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie van je webshop. Dit wordt door veel mensen nog steeds onderschat.

De meta titel kan er namelijk juist voor zorgen dat een potentiële klant voor jou kiest in plaats van de concurrent. Het is dé perfecte plek om een unieke USP van je webshop te vermelden, zoals gratis verzending, morgen in huis of achteraf betalen. Het kan van alles zijn.

Daarbij komt het ook regelmatig voor dat men te lange of korte titels opgeeft. Voor de meta titel is het belangrijk dat je niet meer dan 60 tekens opgeeft. Maak je hem langer dan is de kans groot dat Google hem voor je afkapt. Dit heeft te maken met het aantal pixels dat elke titel mag zijn, dit is momenteel maximaal 600.

Dan is er nog de meta omschrijving. Ook dit is de perfecte plek om USP’s van je bedrijf te vernoemen. Probeer in het hoofd van je potentiële klant te kruipen en in maximaal 160 tekens te beschrijven waarom hij of zij voor jou zou moeten kiezen.

Verder is het bij de zowel de meta titel als omschrijving belangrijk dat het belangrijkste zoekwoord van die pagina vermeld wordt. Het liefst zo ver mogelijk vooraan. Ook dit draagt bij aan je relevantie. Dit vindt Google prettig, maar ook jouw potentiële klant als die op zoek is naar jouw dienst of product. Zo zien zij direct vooraan waar ze naar op zoek zijn.


Linkbuilding

Het verkrijgen van links naar je website (linkbuilding) is nog steeds een belangrijke factor bij Google. Als er veel websites naar jouw website linken ben je in de ogen van Google een relevante en autoritaire website. Maar, niet elke link is hetzelfde! Probeer links te verkrijgen van websites die actief zijn in jouw branche, het liefst van echte bedrijven of instanties. Links buiten jouw branche of links vanaf startpagina’s zijn namelijk een stuk minder waard en zullen dus niet extreem veel voor je doen.


SEO uitbesteden of zelf oppakken?

De bovenstaande onderdelen zijn slechts een kleine greep uit de vele optimalisatie mogelijkheden. SEO is een lange termijn traject en als je goed vindbaar wilt zijn in Google dien je hier veel tijd aan te besteden. Dit is dan ook de reden dat veel ondernemers het uitbesteden, bijvoorbeeld aan een SEO bedrijf. Dergelijke bedrijven voorzien jou en jouw webshop van een online marketing advies op maat. SEO zal op den duur zich terugbetalen en is dan is vergelijking tot adverteren een stuk goedkoper. Daarbij zijn de werkzaamheden en optimalisaties blijvend, je profiteert er dus voor langere periode van.