04-06-2015 om 12:47:18

5 tips voor de perfecte after-sales strategie voor uw webshop


Hoe veel van uw klanten keren terug na het doen van een aankoop? Misschien wel minder dan u hoopt. Veel webwinkels richten zich vooral op het aantrekken van nieuwe klanten. Dat is jammer want een terugkerende klant levert meestal meer op dan een nieuwe. Van alle nieuwe bezoekers aan een webshop besluit gemiddeld slechts 1 procent daadwerkelijk iets te kopen. Daarom is het vaak rendabeler om bestaande klanten te verleiden om terug te komen, dan om nieuwe klanten te werven.


Voorbeeld:
 

Stel u maakt gebruik van Google Adwords en betaald €1,- per klik. Op uw landingspagina heeft u een conversie van 10%.  Dan kost één verkoop €10, – aan marketingkosten.
Geeft u een terugkerende klant een kortingsbon van €5,- voor zijn eerstvolgende bestelling, dan scheelt dat de helft aan marketingkosten!

 

Maar een besparing op marketingkosten is niet het enige voordeel van een terugkerende klant. Lukt het om een relatie op te bouwen met uw klant, dan kunt u ook rekenen op aanbevelingen (mond-op-mond reclame), vervolgaankopen en misschien zelfs een ambassadeur van uw webshop.
 

Een kortingsbon voor een volgende bestelling is één voorbeeld van een aftersales actie die er voor kan zorgen dat uw klanten bij u terug komen. In deze blog leest u 5 tactieken voor de perfecte aftersales strategie.

 

# 1 – Bedankpagina
 

Het eerste after-sales contact met de klant vindt al plaats op de pagina die zichtbaar is vlak na de aankoop. Maak gebruik van deze pagina om de klant te bedanken voor zijn aankoop.
Veel webwinkels laten de kans onbenut om hun klanten, na het afronden van de bestelling, het ultieme servicegevoel te geven. Gebruik de bedankpagina bijvoorbeeld door extra service en informatievoorziening te laten zien.
 

# 2 –  Loyaliteitsprogramma
 

Klanten die in jouw webwinkel een transactie afronden, kiezen bewust voor jouw webwinkel en hebben daar dus vertrouwen in. Als je de klant dan ook nog eens een korting aanbiedt voor een volgende aankoop, wordt hij verleid om opnieuw in je webwinkel te kopen. Veel webwinkels passen dit idee toe door bij de verzending van het pakketje een tegoedbon of kortingsbon mee te sturen. Een online spaarpuntenprogramma kan ook een uitkomst bieden. Met de add-on Spaarpuntensysteem kan de webwinkel punten toekennen aan bepaalde acties zoals een aankoop of een revies (zie #4). De klant kan zijn gespaarde punten vervolgens weer inleveren voor bijvoorbeeld een korting.

 

# 3 –  Verpakking en verzending
 

De verpakking en verzending van een online bestelling kan worden gezien als een krachtige marketingtool waarmee de verkoop, de gemiddelde orderwaarde en – uiteindelijk – de winst kan worden vergroot. Geef een meerwaarde aan de verzending door deze origineel te verpakken en/of door een persoonlijke boodschap toe te voegen. Boozyshop, een van de winkels aangesloten op het Shoptrader platform, doet dat laatste. Het resultaat: social media posts van blije klanten!

 

Voor meer inspiratie voor het benutten van de verpakking, lees dit artikel

 

# 4 – Reviews
 

(goede) reviews hebben grote waarde voor een webshop. Het beïnvloedt niet alleen de zoekresultaten maar ze geven ook een betrouwbaar beeld van de webshop. Goede reviews kunnen de conversie zeker verhogen. Maar een beoordeling krijgen gaat niet vanzelf. Nodig daarom je klant, na een aankoop, uit voor het schrijven van een review. Dan kan digitaal(via email) maar ook door een uitnodiging bij het geleverde product te doen. De add-ons KiYoh en Webwinkelkeur bieden de mogelijkheid gemakkelijk beoordelingen te verzamelen en aan de webwinkel te koppelen.

 

# 5 – Nieuwsbrief
 

Veel webwinkels bieden klanten de mogelijkheid om zich te abonneren op de nieuwsbrief. Het daadwerkelijk verzenden van de nieuwsbrief schiet er, vooral bij de kleinere webwinkels, vaak bij in. Zonde, want met weinig budget kan je al een mooie nieuwsbrief opstellen. Er zijn steeds meer toegankelijke programma’s waarmee je al met een kleine investering nieuwsbrieven kan versturen. Een goed voorbeeld hiervan is Mailchimp, waarmee iedereen met een gratis pakket over een groot aantal standaard templates en beschikt. Bovendien geeft Mailchimp een uitstekende rapportage van alle belangrijk data omtrend een verzonden nieuwsbrief.