20-11-2019 om 13:18:08 | Kim Burghouts | Tags: Content

10 TIPS & TRICKS VOOR DE FEESTDAGEN

In November barst de drukte los met Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en natuurlijk Kerst! De feestdagen worden steeds belangrijker voor consumenten en webshophouder. Om zo goed mogelijk van start te gaan hebben wij 10 TIPS & TRICKS voor jullie op een rijtje gezet.
 

1. Klaar voor de Feestdagen?

Is jouw webwinkel al klaar voor de feestdagen? In deze periode trekken webwinkels een groot aantal bezoekers dus zorg ervoor dat je hier klaar voor bent. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Zijn alle producten & verpakkingsmateriaal voldoende op voorraad?
  • Heb je genoeg personeel om deze periode goed door te komen?
  • Zijn je leverbeloftes juist?
  • Is je klantenservice hier ook klaar voor?
  • Zijn al je Social Media kanalen/advertenties op orde?

Niet alleen wordt je webwinkel bekeken middels een laptop of computer maar ook mobiel. Dus zorg ook dat je webwinkel op mobiel helemaal tot de puntjes is verzorgd.

2. Thema aanpassen

Zoals algemeen bekend wordt er met de feestdagen zoals Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en natuurlijk Kerst heel veel gewinkeld maar ook heel veel online geshopt. Hierdoor is het van belang dat je webshop meegaat in de feesten die er gaan komen. Komt Sinterklaas in het land dan pas je het thema van je webshop aan naar Sinterklaas maar dit is ook heel belangrijk voor de andere feestdagen. De klanten moeten helemaal in de FEEST sferen komen. Pas bijvoorbeeld je banner aan, verander je achtergrond maar zorg er ook voor dat je deze sfeerimpressie doorvoert naar je Social Media kanalen.

3. Nieuwsbrieven

Ik hoor je denken, nieuwsbrieven? Is dit nu echt heel erg belangrijk? Ons antwoord is, Jazeker! Dit is een heel belangrijk onderdeel in aanloop naar de drukke feestdagen. In deze nieuwsbrieven kan je van alles benoemen of uitlichten. De artikelen die je gaat promoten, of toch die ene te gekke aanbieding die klanten echt niet mag missen. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief er goed uitziet maar zeker hele goede aanbiedingen heeft. Zet eventueel onze add-on Nieuwsbrief pop-up aan om meer ingeschreven leden te werven. Dan kan je deze gegevens volgend jaar weer gebruiken.

4. Social Media

Zoals bekend beginnen de klanten begin november al met inkopen voor de feestdagen. Daarom is een goede reclamecampagne echt noodzakelijk en dit kan via de diverse Social Media kanalen. Maak goede pakkende advertenties met mooie kortingen/aanbiedingen. Zorg ervoor dat je opvalt en ‘verleidt’ de klant naar jouw webwinkel.

5. Kortingen

Wat vinden klanten belangrijk in de periode rond de feestdagen? Dit zijn natuurlijk de kortingen die een webwinkel geeft. Klanten zijn altijd opzoek naar het mooiste cadeau voor de beste prijs. Zorg voor mooie kortingen en promoot dit via je Social Media/advertenties of Nieuwsbrief. Maak ook een mooie banner voor op je website en laat duidelijk zien aan je klant dat ze bij jouw webwinkel aan het juiste adres zijn. Stel deze optie dus zo snel mogelijk in.

6. Gratis verzenden

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Gratis verzenden is een belangrijk onderdeel waar de klant altijd naar kijkt. Biedt jij gratis verzenden aan in jouw webwinkel? Laat dit dan duidelijk zien en breng dit extra onder de aandacht. Shoptrader heeft hier een gratis add-on voor gemaakt: Winkelwagen extended. Dus maak hier zeker gebruik van.

Ook heb je vast ‘Unique Selling Points’ in je webwinkel. Denk bijvoorbeeld aan ‘Achteraf betalen’ of ‘Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis’ of je biedt ‘Gratis verzending’ aan vanaf een bepaald bedrag?. Promoot de sterke punten van je webwinkel via de USP’s in de backend. Je kunt de USP’s terugvinden in je backoffice, tekstmanager, artikelpagina’s USP’s. Voor meer informatie bekijk dit kennisbank artikel.

7. Juiste leverbelofte

Wist je dat ruim 70% van de consumenten de levertijden niet vertrouwen tijdens de feestdagen? Een consument hecht waarde aan de juiste levertijden op de site. Zorg er dan ook voor dat je levertijden juist gecommuniceerd zijn naar de klant. Mocht hier onverhoopt toch iets tussen komen waardoor de bestelling niet op tijd geleverd kan worden, laat dit dan ook altijd aan de klant weten. De klanten houden van open en eerlijkheid en zullen daardoor ook eerder een aankoop bij je doen.

8. Extra Service

Klanten zijn gek op ‘extra service’. Bied jij de mogelijkheid aan om het bestelde artikelen mooi in te pakken met cadeaupapier? Maak hiervoor een optie met een eventuele meerprijs. Of geef je een extra gadget weg bij een aankoop? Zorg ervoor dat de add-on ‘Gratis artikel mee bestellen’ aanstaat en maak je klant extra blij! Denk ook aan je verpakking. Dit is tegenwoordig veel meer dan alleen bescherming. Het is een aankoopbeleving wat de klant krijgt bij jouw webwinkel. Zorg altijd voor een persoonlijke tint aan je pakketje met bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje met een persoonlijke boodschap en de klant zal jouw webwinkel niet meer vergeten.

9. Sponsering

Tijdens de feestdagen merk je dat klanten toch extra gevoelig zijn voor het steunen van goede doelen of personen die minder bedeeld zijn. Je kan hierop inspelen door bijvoorbeeld te promoten dat jouw webwinkel (gedurende de feestdagen) bij ieder aankoop een deel van de opbrengst schenkt aan een goed doel. Met dit kleine puntje maar groot gebaar kan je jouw webwinkel onderscheiden van je concurrenten en zal de klant waarschijnlijk toch eerder zijn aankoop bij jouw webwinkel doen.

10. Na de feestdagen

De feestdagen zijn in volle gang en de orders stromen binnen. Dit is natuurlijk een fantastisch gevoel, maar je ziet graag de klant weer terug voor een herhaalaankoop van je product. Dan is het belangrijk dat je klant echt het gevoel heeft dat hij gewaardeerd word. Een tevreden klant is een terugkerende klant.