Voorkom deze veel gemaakte fouten met interne links

De meeste webwinkeliers besteden geen of nauwelijks aandacht aan hun interne links. En dat is zonde! Voor Google zijn dit namelijk ook waardevolle signalen. Maar hoe maak je hier optimaal gebruik van? Hoe voorkom je dat je de meest gemaakte fouten maakt? In dit artikel geven wij vijf tips hoe je deze fouten kunt vermijden.

De ideale situatie

Idealiter zijn er drie niveaus. De homepage is niveau 1. De categorieën zijn niveau 2. De uiteindelijke productpagina is niveau 3. Het is geen ramp als je meerdere lagen diep gaat. Zolang het er maar niet teveel zijn. Hoe meer lagen hoe moeilijker voor de Google bot om die pagina’s te bereiken.

Interne links versterken subpagina’s van de webwinkel

De meeste subpagina’s krijgen niet genoeg externe (waardevolle en relevante) links om als signaal voor Google gebruikt te worden. Het gevolg hiervan is dat de deze pagina’s niet genoeg “kracht” hebben om geïndexeerd te raken in Google. Uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en kan je met een sterke content strategie ook een hele grote slag slaan.

Fout 1: Linken naar een slecht converterende pagina

Wat we vaak zien gebeuren is dat de ondernemer helemaal op gaat in zijn producten. Het gevolg hiervan is dat er een soort tunnelvisie ontstaat. De ondernemer gebruikt interne links om deze pagina’s nog meer te promoten. Hier is op zich nog niks mis mee. Ware het niet dat er eerst in kaart moet worden gebracht welke subpagina’s of categorieën juist een hoog zoekverkeer ontvangen. Het is verstandiger om categorieën of subpagina’s die al goed scoren juist te versterken door middel van interne links.

Fout 2: Linken naar een niet relevante pagina

Dit is een simpele fout die we vaak terug zien komen. Er wordt gebruik gemaakt van interne links maar de pagina’s zijn totaal niet relevant. Denk bijvoorbeeld dat je op zoekt bent naar een bruine stropdas. Als je dan op de link klinkt en je komt opeens uit bij witte sportschoenen is er weinig relevantie. Deze pagina zou idealiter door verwijzen naar alle modellen bruine stropdassen.

Fout 3: Verkeerde ankerteksten

De ankertekst wordt zichtbaar als je er met de cursor overheen gaat. Idealiter vertelt deze ankertekst iets over de pagina waar de link naartoe gaat. Zoals in het voorbeeld van de bruine stropdas zou een ankertekst als “bekijk hier alle bruine stropdassen” prima zijn. Vaak wordt vergeten om deze tekst in te vullen. Of er staat simpel “hier”. Op zich natuurlijk zonde. Stel je voor, je potentiële klant bekijkt jouw webshop en is op zoek naar bruine schoenen. Welk  onderstaand voorbeeld zal het meeste effect hebben?

ankertekst

In het eerste voorbeeld is geen ankertekst ingevoerd. Zoals je ziet verschijnt hier ook niks. Bij het tweede voorbeeld is wel een ankertekst ‘hier’ ingevoerd. Dit zegt nog steeds vrij weinig. In het derde en vierde voorbeeld is het duidelijk waar je naartoe gaat, namelijk naar een pagina waar je alle bruine schoenen ziet. Met bovenstaande afbeeldingen hoop ik jullie duidelijker te maken hoe nuttig een ankertest kan zijn.

Fout 4: Links die niet zichtbaar zijn

Als we nogmaals naar de bovenstaande afbeelding kijken wordt direct duidelijk wat er bedoeld wordt met links die niet zichtbaar zijn. Hoewel de link er wel in zit en wel werkt is deze eigenlijk niet te herkennen als link. Behalve dat dit de gebruiksvriendelijkheid niet ten goede komt kan dit ook voor onnodige verwarring zorgen. Mensen weten niet waar ze moeten klikken om van de link gebruik te maken. Bij het vierde voorbeeld is de link vet gemaakt. Hiermee is het duidelijk dat er hier een link staat.

Fout 5: Geoptimaliseerde links

Optimalisatie is goed en daar is niks mis mee. Wanneer je echter op het punt komt dat de tekst niet lekker meer leest. Dan ben je verkeerd bezig. Vaak wordt er geprobeerd om een belangrijk zoekwoord tot link te maken. Google Penguin heeft dit snel genoeg door en zal je hier dan ook voor afstraffen. Weet je het niet zeker of je de tekst rondom je link geoptimaliseerd hebt? Lees hem dan eens hardop voor, woord voor woord. Je hoort snel genoeg of je zin lekker loopt of dat er toch nog aan gesleuteld moet worden.

Conclusie

Interne links kunnen strategisch worden ingezet om een aantal dieperliggende pagina’s te versterken. Er zijn echter wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden om hier optimaal gebruik van te maken. Wees en kijk kritisch naar de pagina’s waar je naar toe linkt. Deze moeten immers wel voldoen aan de verwachtingen van de consument.

GRATIS 15 dagen vrijblijvend uitproberen

Vul uw naam en e-mail in en ga direct aan de slag!
De demo loopt na 15 dagen automatisch af.

Logo Header Menu

Pin It on Pinterest

Share This