opc_loader

Tips voor het opzetten van een campagne via Facebook

Tips voor het opzetten van een campagne via Facebook


In dit blog zal ik een aantal tips geven voor het succesvol adverteren op Facebook. Voornamelijk zal de basis besproken worden en hierbij nog een aantal tips hoe je het beste kunt experimenteren met verschillende campagnes om zo te bepalen wat voor jouw bedrijf het beste werkt.
 

Is een Facebook campagne starten moeilijk?
 

Zeker niet! Sociale media is een makkelijke manier om te adverteren en dan vooral op Facebook. Dagelijks zijn er miljoenen gebruikers waar je een campagne voor kunt voeren met de producten of diensten die je verkoopt. Het is ook zeker niet zo moeilijk als wordt gedacht.
 

Het toepassen van een contentstrategie
 

Dit is essentieel als je wilt groeien op sociale media en dan natuurlijk als logisch gevolg ook met de webwinkel zelf. Een contentstrategie is een plan waarin bepaald wordt wanneer en wat voor informatie er gecommuniceerd gaat worden naar het publiek op sociale media en in dit geval op Facebook.

Het is belangrijk om te luisteren naar het publiek zodat alles wat er geschreven en gecommuniceerd wordt op Facebook ook daadwerkelijk aansluit met waar jouw publiek naar op zoek is. Zodra dit bekend is kan er begonnen worden met het opzetten van de contentstrategie.

Wat een contentstrategie precies inhoud is de boodschap die er overgebracht gaat worden, hoe deze verspreid wordt en wie dit gaat beheren. Oftewel, het doel en wat er moet gebeuren om dit doel te behalen en zorgen dat alles in goede banen wordt geleid. Dit is jouw rode draad voor de indruk die jouw bedrijf gaat achterlaten.
 

Facebook campagne - Contentstrategie
 

Wat is de kernboodschap die je wilt overbrengen?
 

Waarschijnlijk is dit niet het meest gemakkelijke om te verzinnen. Echter, wordt het voor het publiek een stuk duidelijker waar het bedrijf voor staat en wat voor informatie jij als bedrijf wilt overbrengen naar het publiek.

Verplaats je in het publiek. Wat zou jou aanspreken waardoor interesse in het bedrijf ontstaat? En nog belangrijker, blijft bestaan.

 

Er zijn drie elementen die nodig zijn voor het bepalen van de kernboodschap. Het is van belang om deze juist te definiëren zodat alle berichten die gecommuniceerd worden met dezelfde insteek opgesteld worden.

  • Relevantie:
    Wat maakt de boodschap interessant? Waarom zou het publiek hierin geïnteresseerd zijn?
  • Belofte:
    Waarin zijn wij beter dan andere bedrijven? Hoe wordt het publiek hier beter van?
  • Bewijs:
    Hoe bewijzen we dit? Hoe gebruiken we meningen, feiten, onderzoek en reviews?

Als voorbeeld nemen we de kernboodschap van Bol.com “De winkel van ons allemaal”.
Zodra bovengenoemde elementen zijn bepaald zal er nog antwoord gegeven moeten worden op een aantal vragen om een duidelijke boodschap te creëren.

  • Wat vormt de rode draad van mijn organisatie?
    Dat Bol.com een winkel is voor iedereen. Dat betekent ook indirect dat er zo’n beetje alles te krijgen is wat je nodig hebt.
  • Welke belofte doe ik met mijn boodschap?
    Dat er voor iedereen wat te vinden is wat hij/zij nodig heeft.
  • Wat maakt mijn boodschap interessant voor de doelgroep?
    Eigenlijk is dat voor Bol.com zo goed als hetzelfde als de belofte die gemaakt wordt. Er is voor iedereen wat te vinden.
  • Hoe bewijs ik dit?
    Door daadwerkelijk vele verschillende soorten producten aan te bieden.

Nu is Bol.com een zeer grote webwinkel, maar zo heb je een idee van hoe dit bepaald wordt en op wat voor vragen er antwoord gegeven moet worden voor het opstellen van een kernboodschap. Door een duidelijke boodschap dusdanig op te stellen kan er echt onderscheid gemaakt worden tussen webwinkels. Het publiek weet namelijk precies wat ze van jouw bedrijf kunnen verwachten.
 

Wat is een contentkalender?
 

Met een contentkalender bepaal je wat voor informatie je op welk moment naar buiten gaat brengen. Bijvoorbeeld op elke vrijdag een blog plaatsen in de webshop en deze communiceren via sociale media. Maar het kan ook eenmalig iets zijn wat je gaat communiceren.

Het kan een hoop stress schelen als dit van tevoren bepaald wordt, bijvoorbeeld een maand vooruit om zo een duidelijk plan voor de gehele maand te hebben. Hier kunnen dan ook de eenmalige onderwerpen in meegenomen worden. Deze onderwerpen zijn te onderscheiden in drie types:
 

Facebook campagne - Contentkalender
 

  • Ad-hoc: Met ad-hoc berichten wordt er gesproken over niet terugkerende onderwerpen. Vaak zijn dit eenmalige berichten die uit interesse in het onderwerp worden gecommuniceerd met het publiek. Uiteraard is het wel van belang dat ook het ook relevant is voor de doelgroep.
  • Maatschappelijk: Maatschappelijke berichten spelen in op de actualiteit. Een combinatie van een onderwerp wat speelt in de maatschappij met wat jij als bedrijf daar over te zeggen hebt. Dit kan een interessant onderwerp zijn omdat je eigenlijk al weet dat het bij een groot deel van het publiek speelt.
  • Branche- of bedrijfsgerelateerd: Dit zijn alle onderwerpen die niet binnen de 2 andere categorieën vallen. Eigenlijk kan je hier alles onder laten vallen wat direct gerelateerd is aan jouw bedrijf. Bijvoorbeeld als je een nieuw product in het assortiment onder de aandacht wilt brengen.

Baseer jouw contentkalender op deze drie verschillende types om een zo divers mogelijke contentkalender op te stellen. Zoals eerder al is aangegeven kan je dit een hoop stress besparen. Zo heb je een duidelijk plan van wat je wanneer gaat communiceren. Dit zal ook duidelijk worden onder je publiek (of maak het duidelijk), zodat ze weten wanneer ze bepaalde berichten kunnen ontvangen. Soms heb je ook te maken met onverwachte gebeurtenissen die niet direct gepland stonden. Inspelen op de actualiteit is een sterke marketing tool, je weet tenslotte al dat het speelt onder het publiek. Het moet natuurlijk wel relevant zijn voor jouw publiek, maar dat is niet meer dan logisch.

Zodra er iets is gebeurd in de maatschappij waar je als bedrijf op in kunt spelen, twijfel dan niet en doe het!
 

De verschillende soorten campagnes

 

Contentcampagnes

Hierbij draait het allemaal om content. Denk hierbij aan het communiceren van relevante nieuwsberichten, nieuwe producten of diensten of informatie over jouw bedrijf. Bij dit type campagne kan je gebruik maken van verschillende soorten content zoals tekst en video. Bij deze campagnes is het van belang dat je antwoord kan geven op de volgende vragen:

  • Is de content in lijn met de kernboodschap?
    Niet alleen qua onderwerp maar ook dezelfde stijl en de toon waarin het is geschreven?
  • Is deze content geoptimaliseerd voor de zoekmachines?
    Ondanks dat optimaliseren onbelangrijker wordt en content belangrijker is, is dit wel iets om rekening mee te houden.
  • Is de content tijdsgebonden of blijft deze voor langere tijd waardevol?
    Als het om een kortere periode gaat waarin deze content belangrijk is, besteed er dan niet zoveel tijd aan als content die voor altijd goed blijft.

Sociale campagnes

Dit type campagne heeft als doel om content (in dit geval op Facebook) onder de aandacht te brengen bij het publiek. Een product weggeven werkt altijd goed onder het publiek op sociale media. Hoe meer mensen jouw bericht liken, hoe meer gratis reclame jij krijgt. Deel en win acties zijn overigens niet meer toegestaan! Als het publiek het zelf deelt onder zijn vrienden dan is dat natuurlijk prima. Ook bij sociale campagnes zijn er een aantal punten om rekening mee te houden.

  • Waarom zou men dit bericht doorsturen naar anderen?
  • Past deze campagne bij de manier hoe de doelgroep omgaat met het sociale profiel?
  • Halen we het maximale uit de mogelijkheden qua interactie, meetbaarheid, deelneming e.d.?

Advertentiecampagnes

Deze campagnes zijn bedoeld voor het trekken van aandacht binnen de juiste doelgroep. Met Facebook is het heel makkelijk om te focussen op een specifieke doelgroep omdat er tot in detail aangegeven kan worden aan wie jij de advertentie wilt laten zien.

Als je deze campagnes gaat inzetten, zorg dan voor een bericht wat de interesse bij het publiek wekt zonder al teveel weg te geven. Het is de bedoeling dat er op de advertentie geklikt wordt om het publiek naar de webwinkel door te verwijzen. Dat is tenslotte de plek waar conversies plaatsvinden!

Welke campagne werkt voor jouw bedrijf?

Experimenteer met deze verschillende soorten campagnes om zo te bepalen wat het beste bij jou als bedrijf en de doelgroep past. Het hoeft ook niet veel te kosten, om te beginnen kan je €5,- per dag gedurende een periode van een week aanzetten. Hierdoor krijg je na het uitvoeren van deze drie campagnes een duidelijk beeld in de statistieken wat voor jou het beste werkt.
 

Facebook campagne - Marketingdoelstelling
 

Hierna kan je natuurlijk hoger inzetten op de campagne die het meest succesvol is maar loop niet meteen te hard van stapel en bouw het rustig op. De volgende stap zou zijn een campagne van €10,- per dag voor een week. Controleer na elke week de statistieken en bepaal zo de strategie voor jouw bedrijf.
 

Jouw publiek op Facebook laten groeien
 

Dit kan op meerdere manieren waaronder ook via adverteren. Via advertentiebeheer van Facebook kan er gekozen worden voor de campagne “pagina-vind-ik-leuks”. Hiermee wordt er een campagne opgesteld enkel en alleen voor het meer likes verzamelen op Facebook. Realiseer je wel dat Facebook niet jouw nummer één platform is voor inkomsten, dat is tenslotte de webwinkel. Hoe meer likes hoe beter, maar met likes verkoop je nog geen producten.

Likes verzamelen is een interessante manier om het Facebook profiel te laten groeien als je hier geld aan wilt uitgeven. Er zijn ook nog andere manieren die minder of zelfs helemaal geen geld kosten.

Het eerste voorbeeld hiervan heb ik al gegeven in een voorgaande alinea, via zogenaamde “like-en-win” acties. Hiermee ontstaat er bekendheid bij de vrienden van jouw publiek en mogelijk hebben deze ook interesse in jouw bedrijf en producten.

Dit is extra gratis reclame en qua wat jij als bedrijf weggeeft met een “like-en-win” actie, hoeft het niet veel te kosten.
 

Facebook campagne - Pagina-vind-ik-leuks
 

Een andere manier is lid worden van een relevante groep op Facebook. Er zijn vele communities aanwezig op Facebook waar jij je berichten kunt delen om zo extra aandacht te krijgen voor jouw bedrijf. Ondanks dat likes op dat bericht niet direct voor jouw pagina meetellen, zal er ook een groot aantal mensen doorklikken naar jouw Facebook profiel en hiermee kunnen die extra likes toch binnengehaald worden zonder dat het wat hoeft te kosten.

Als laatste is interactie met jouw publiek heel belangrijk. Reageer binnen aanzienlijke tijd en zorg voor een binding met het publiek. Betrek je publiek bij jouw pagina en laat ze merken dat ze echt een rol spelen in het verbeteren van jouw bedrijf.

Als jij snel en duidelijk reageert zal je meer gewaardeerd worden als bedrijf.
 

Campagne statistieken analyseren
 

Via de statistieken die Facebook beschikbaar stelt kan er bepaalt worden wat er moet veranderen en wat er juist goed gaat met adverteren en het algemene Facebook gebruik. Er zijn een aantal onderdelen waar je zeker wat aan kunt hebben bij het verbeteren van de pagina.

  • Prestaties van de Facebookpagina
  • Welke berichten er bij het publiek passen
  • Optimaliseren van berichten voor het bereiken van meer publiek

Met deze informatie kan de content van de Facebookpagina beter bepaald worden en kan dan ook direct een belangrijke rol spelen met het bepalen van jouw kernboodschap. De grootste tip die meegegeven kan worden als het aankomt op het analyseren van statistieken is dat er veel verschillende types campagnes geprobeerd moeten worden.

  • Maak een advertentie enkel voor vrouwen en dan ook voor mannen
  • Kies per geslacht verschillende leeftijden
  • Adverteer op verschillende tijdstippen
  • Maak kopieën van de advertentie maar gebruik enkel een andere afbeelding

Door zo gedetailleerd te adverteren wordt het steeds duidelijker en makkelijker hoe je advertenties moet opstellen die voor het beste resultaat gaan zorgen. De statistiek functie binnen Facebook is dusdanig uitgebreid dat er niets meer is wat je niet te weten kan komen over de doelgroep die jij wilt aanspreken.
 

Waar wacht je nog op? Start vandaag nog je eerste campagne!

 

Terug

GRATIS 15 dagen vrijblijvend uitproberen

Vul uw gegevens in en ga direct aan de slag! Uw demo loopt na 15 dagen automatisch af.

 
 
Menu