De smartphone, wie kan er nog zonder? Wedden dat jij in de afgelopen 24 uur minimaal 24 keer op je smartphone hebt gekeken? We gebruiken de smartphone tegenwoordig voor van alles. Denk aan het bekijken van reviews van restaurants of het vinden van de weg. Daarnaast is de smartphone een ideaal middel om snel even iets op te zoeken of te vergelijken. Maar hoe zorg je er nu voor dat als consumenten je eenmaal hebben gevonden, zij ook daadwerkelijk tot aankoop gaan via je de mobiele pagina? In dit blog zal ik je een aantal tips en voorbeelden geven hoe je de verkoop van producten via smartphone een boost kan geven.

E-mailmarketing

First things first. Consumenten moeten wel op je mobiele pagina terechtkomen. Hiervoor zou je gebruik kunnen maken van e-mailmarketing, wie leest immers geen e-mail op een smartphone? Tips over e-mailmarketing vind je overigens in dit blogartikel over e-mailmarketing. Laten we er even vanuit gaan dat een consument jouw e-mail op zijn smartphone heeft ontvangen, deze wordt vervolgens geopend en er wordt direct doorgeklikt. Hier begint het! De consument gaat naar je mobiele webshop. Maar hier doemt tevens meteen het eerste struikelblok op namelijk, de laadtijd.

Laadtijd versnellen

De laadtijd van de pagina is een belangrijk aspect. Besef dat de consument al vanuit de e-mail heeft doorgeklikt en daarmee dus aangeeft geïnteresseerd in het product te zijn. Bij interesse ben je vaker bereid om langer te wachten dan wanneer je geen interesse hebt. Maar onthoud goed dat de wachttijd niet oneindig is. Duurt het lang voordat jouw pagina ingeladen is? Grote kans dat de consument al vertrokken is en het product ergens anders zoekt! Hoe voorkom je dat de laadtijd van de mobiele webshop pagina geminimaliseerd wordt? Eén manier is het gebruik maken van geoptimaliseerde afbeeldingen. De meeste van jullie denken nu aan het responsive maken van de afbeelding. Dit is echter niet alles. Verwijder overbodige ruimte door de afbeelding te ‘croppen’. Dit betekent de overbodige stukken van de afbeelding verwijderen, zodat deze kleiner wordt. De afbeelding hiernaast toont wat ik bedoel. Als jij de afbeeldingen responsive maakt en ze een dieet aanmeet waardoor de afbeeldingen minder gewicht innemen dan is de pagina binnen no time geladen. Dit is een goed begin!

Klikbaarheid

Een volgende hindernis wat opdoemt is de klikbaarheid van de knoppen. Er zijn zeer veel soorten telefoons op de markt waardoor het ene scherm aanzienlijk groter is dan het andere. Daarnaast zijn er mensen met dikke vingers en ranke vingers. Voor mensen met dikke vingers is de klikbaarheid vaak een euvel waar zij tegenaan lopen, helemaal bij een wat kleiner scherm. Maar de grootte van de knop is niet het enige. Denk ook is aan de kleur van de knop. Deze mag zeker opvallen. Als voorbeeld zie je hieronder een aantal knoppen. Kijk voor jezelf even welke je het duidelijkst vindt.

Navigatie en content

De volgende twee punten hebben een zekere overlap met elkaar. Navigatie en content. Een navigatie structuur op een mobiele webshop kan in mijn ogen het beste in categorieën worden opgebouwd. Op deze manier is het overzichtelijk waar je bezoeker moet zijn om het product te vinden. Daarmee hangt samen, wat laat je nu allemaal zien op je mobiele webshop pagina? Is het interessant voor de consumenten dat jouw adres wordt getoond? Of is dit overbodige informatie? Is het belangrijk dat ze via de mobiele pagina ook naar de social media kanalen kunnen gaan door middel van sidebars? Of gebruik je deze ruimte liever voor andere content. Een mobiel scherm is immers een stuk kleiner en daarmee wordt de ruimte een stuk kostbaarder. Mijn advies is om bijvoorbeeld de social media links niet te laten tonen op de mobiele pagina. Dit neemt namelijk ruimte in die niet opweegt tegen het effect dat het heeft. Stel er wordt geklikt op de Facebook link. De consument verlaat jouw pagina en zit nu op Facebook. De kans op afleiding is erg groot. Dit maakt de kans dat de klant een aankoop doet steeds kleiner. Eigenlijk wil je het consumenten zo gemakkelijk mogelijk maken als zij via hun mobiel een product willen aanschaffen. Het spreekt voor zich dat wanneer er eerst een account aangemaakt moet worden voordat er kan worden afgerekend dit niet gebruiksvriendelijk is. Daarnaast is het invullen van formulieren via een mobiel apparaat vaak nog een verhaal apart. Zo kan het gebeuren dat een telefoon automatisch inzoomt op formulieren. Hierdoor kan de tekst die je dient in te voeren compleet buiten het scherm valt.

Betaalmethoden

Houd rekening met de verschillende betaalmethodes die je aanbiedt. iDEAL is in Nederland veruit favoriet als het gaat om online betalen. Echter heeft niet iedereen ook altijd een cardreader op zak. Dan wordt het afronden van een iDEAL transactie een stuk lastiger. Een andere optie om dit op te vangen is het laten overschrijven per bank, creditcards of simpelweg achteraf betalen. Nu kunnen een hoop transacties ook afgerond worden door middel van de online bankieren app op de telefoon. Houd er echter rekening mee dat niet iedereen dat doet. Net zoals dat niet iedereen een creditcard heeft. Het is daarom belangrijk dat je een gevarieerd aanbod van betaalmogelijkheden aanbiedt.

Google ranking

Niet alleen voor de bezoekers van je mobiele webshop is het belangrijk dat de mobiele pagina er goed uit ziet. De meest gebruikte zoekmachine in Nederland zegt niet voor niets “Mobile first”. Google heeft namelijk aangekondigd om webshops en websites die geen mobiel geoptimaliseerde pagina hebben lager te ranken in de zoekmachine. Vooralsnog zal dit echter alleen gelden voor zoekopdrachten die daadwerkelijk via de mobiele telefoon worden gedaan. Wederom staat hierin de gebruikerservaring centraal. Maak je webshop niet responsive omdat het moet. Maar doe het omdat het nuttig is voor je klanten.

GRATIS 15 dagen vrijblijvend uitproberen

De demo loopt na 15 dagen automatisch af. Vul uw webwinkelnaam en e-mail adres in en ga direct aan de slag.

Logo Header Menu

Pin It on Pinterest

Share This