opc_loader

Hoe krijg je meer leads & sales?

Hoe krijg je meer leads & sales?


Steeds meer webwinkels richten zich op meerdere verkoopkanalen om meer leads te generen en uiteindelijk dus om meer omzet te draaien. In dit blog gaan we even back to basic. Een aantal simpele maar nog steeds effectieve methodes die zichzelf al meerdere malen hebben bewezen. Denk bijvoorbeeld aan loyaliteitsprogramma’s, nog steeds gebruikt door Shell en Albert Heijn.
 

Gastblogs
 

Een manier om leads te verwerven is via gastblogs. Dit is ideaal wanneer je actief bent in een echte nichemarkt. Met een gastblog kan je ten eerst laten zien dat je over (vak)kennis beschikt. Daarnaast bereik je ook nog consumenten die actief op zoek zijn naar jouw product. Dit zijn dus zeer waardevolle leads die je hieruit kunt genereren. Mooi meegenomen is het trouwens als je een link in je artikel kunt plaatsen naar je eigen webshop. Consumenten die geïnteresseerd zijn in jouw product kunnen dan direct doorklikken. Let er wel op dat de landingspagina goed aansluit bij de tekst die ze zojuist in jouw blog hebben gelezen. Online zijn er verschillende blog sites waar je gratis je blog kunt plaatsen. Deze zijn echter mijn inziens minder waardevol dan een gastblog. Bij een gastblog bereik je namelijk direct jouw specifieke doel(groep).
 

De onderschatte kracht van een nieuwsbrief
 

Bijna iedere webwinkel biedt wel de mogelijkheid om je in te schrijven op hun nieuwsbrief. Slechts een beperkt aantal webwinkels maakt dit inschrijf moment dusdanig verleidelijk dat klanten zich wel gaan inschrijven. Om hier meer verleiding te creëren zou je uiteraard kunnen denken aan een kortingscoupon die geldt op de eerst volgende aankoop. Leuk maar niet uniek. Als het aanbieden van kortingscoupons werkt voor jouw business, prima vooral blijven doen! Maar stel je bent actief in maatpakken. Verloot een complete opmeting of een stylingsadvies gebaseerd op de laatste trends. Verkoop je wijn? Bied een exclusieve proevers avond aan met een aantal geselecteerde wijnen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat je eventueel zou kunnen doen. Waar het om draait is dat je de klant iets extra’s kan geven dan simpelweg een kortingscode.

Heel simpel maar uiterst noodzakelijk: test de locatie waar je om de nieuwsbrief inschrijving vraagt. Komt deze naar voren door middel van een pop-up? Staat deze onderin de footer? Heb je een box aan de linker of rechter zijkant? Helaas is er geen specifieke plek aan te wijzen welke het beste voor jouw business werkt. De enige manier om hier achter te komen is door meerdere opties te testen en met elkaar te vergelijken.
 

De kracht van identificeren
 

Wanneer het op online kopen van producten aankomt zijn mensen prima in staat om hun eigen beslissingen te nemen. Ze maken hun eigen overwegingen op basis van hun wensen. Met sociale bevestiging is het echter mogelijk om een positieve invloed uit te oefenen op deze overwegingen. Helemaal als zij zich kunnen identificeren met consumenten die het product al eerder hebben aangeschaft.

Zo zal een zwangere vrouw die een draagdoek wil aanschaffen eerder overstag gaan wanneer zij ziet dat een andere zwangere vrouw ook deze draagdoek heeft aangeschaft. Uiteraard is het van belang dat er een positief beeld geschetst wordt. Een gescheurde draagdoek zal niet positief bijdragen aan het beeld wat de consument van het product heeft.
 


Het verlaten winkelmandje
 

Het gebeurt vaker dan je denkt, consumenten die hun volle winkelmandje laten staan en de bestelling niet afmaken. Daar gaan je leads… Gelukkig is dit af te vangen met de abandoned cart saver. Uit onderzoek is gebleken dat je hiervoor het beste drie verschillende e-mails kunt gebruiken. De eerste e-mail zou direct bij het verlaten de webshop moeten plaatsvinden. De tweede e-mail na 24 uur en de derde e-mail een week later. Uiteraard kan dit per doelgroep verschillen. Pas na de derde e-mail zou je kunnen overwegen om een korting of een andere beloning te geven. De reden dat je dat niet doet bij de eerste e-mail is omdat je geen beeld wilt creëren waarbij mensen het verlaten van het winkelwagentje gaan associëren met korting. Ook hier geldt, test en onderzoek de resultaten die je op dit soort e-mails krijgt.
 

Verhogen van het besteed bedrag
 

Suggesties voor aanvullende producten kunnen supergoed werken om je klant meer te laten spenderen. Uiteraard dienen dit wel relevante producten te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een grotere geheugenkaart dan die standaard bij een camera inbegrepen zit.

Een andere vorm hiervan is het laten zien wat anderen klanten kochten. Persoonlijk gaat mijn voorkeur hier niet naar uit. Dat ik het boek “Kampioen eredivisie 2017” aanschaf hoeft nog niet te betekenen dat ik een boek over een specifieke club ook zou willen aanschaffen.
 

Bouw een relatie op
 

Een manier om klanten aan je te binden is door het opbouwen van een relatie. Dit kost echter wel tijd en energie. Vraag eens hoe het gegaan is met het product dat ze hebben aangeschaft. Afhankelijk van het product kan je vragen of zij er nog vragen of ondersteuning bij nodig hebben. Wellicht is dit een mooi moment om te achterhalen of je klant nog meer producten nodig heeft. Op deze manier blijf je top of mind bij je klanten. Daarnaast bied je een vorm van service dat niet door ieder bedrijf zal worden aangeboden.


Leads & Loyaliteit
 

Door middel van loyaliteitsprogramma’s kan je op een vrij makkelijke manier klanten aan je binden. Je kunt ze belonen voor iedere actie die ze gedaan hebben. Hetzij een aankoop, een aanbeveling of het beoordelen van een product. Met deze beloningen kunnen zij spaarpunten ontvangen die ze tegen korting op de eerst volgende bestelling kunnen inwisselen.

Bij mode artikelen is het vaak wat lastiger om vanaf een afbeelding te bepalen of je dit echt een mooi artikel vindt. Een prima middel dat hierin ondersteuning kan bieden is een video. In minder dan tien seconde kan je vanuit alle mogelijk hoeken je product laten zien. Daarnaast zorgt dit ook voor een nieuwe vorm van content. Dit vindt Google zeer interessant.

Genoeg verkoopkanalen dus om meer leads & sales te verwerven. De add-ons van Shoptrader zoals: Spaarpuntensysteem en Abandoned cart saver kunnen hier zeker aan bijdragen.

 

Terug

GRATIS 15 dagen vrijblijvend uitproberen

Vul uw gegevens in en ga direct aan de slag! Uw demo loopt na 15 dagen automatisch af.

 
 
Menu