opc_loader

Contentstrategie - deel 3 -

Contentstrategie - deel 3 -


Dit is het derde en tevens laatste blogartikel over contentstrategie. In de voorgaande blogs heb ik het uitgebreid gehad over de aankoopfases en duplicate content. In dit blog leg ik uit hoe je het overzicht behoudt bij contentstrategie. En nu je toch zo goed bezig bent met het maken van je content… Hoe zorg je er dan voor dat de doelgroep zich kan identificeren aan jouw content? Lees gauw verder! 
 

Content inplannen
 

Om het overzicht te bewaren is het eenvoudig om al je berichten in te plannen. Op deze manier weet je precies wanneer wat af moet zijn en wanneer welke content online gaat. Het inplannen kan middels een agenda, planner, Excelsheet of een digitale kalender. Net wat jij het prettigst vindt werken. Mijn voorkeur gaat uit naar een Excelsheet. Hierin kan je makkelijk met kleurcodes werken. Zodoende wordt het overzichtelijk om te zien wat en wanneer je welke content via welk kanaal promoot. Hiermee is het tevens ook te overzien of de gemaakte content netjes op elkaar aansluit. Het zou bijvoorbeeld zonde zijn als jij een nieuw product lanceert en dit wel op social media vermeld maar bijvoorbeeld niet in je nieuwsbrief benoemd.

Wat tevens niet geheel onbelangrijk is: markeer belangrijke dagen op de kalender. Denk hierbij aan (feest)dagen die voor jouw bedrijf interessant zijn zoals moederdag, valentijnsdag, Koningsdag en Pasen. Mocht je ook veel klanten buiten de Nederlandse grenzen hebben markeer dan ook feestdagen zoals Halloween, Thanksgiving en St. Patricksday zodat je daarop kunt inspelen. Houd ook rekeningen met de seizoenen en wanneer er schoolvakanties zijn.
 

Regelmaat
 

Zorg dat je een bepaalde regelmaat aanhoudt waarmee je de content online zet. Het is voor jouw klanten namelijk zeer verwarrend als er de ene week 10 berichten op social media worden gepost en vervolgens 3 weken lang niks. Bij het consequent publiceren van content weten klanten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Bovendien werkt dit voor jezelf ook een stuk prettiger dan wanneer je alles ad hoc moet opzetten.
 

Brainstorm fase
 

Voordat je de content gaat maken (of hier opdracht voor geeft aan een designer) is het belangrijk om goed na te denken over bepaalde zaken. Bedenk wat je doel is, wie je doelgroep is, wat je ermee wilt bereiken en hoe je de doelgroep gaat aanzetten tot het doen van de desbetreffende actie of aankoop. Ook kan je in deze fase checken of jij ook voldoende kennis over het onderwerp hebt of dat je je hier nog meer in moet verdiepen.


Ontwikkelingsfase
 

Houd er in de ontwikkelingsfase rekening mee dat de doelgroep zich kan identificeren met de gecreëerde content. Stel je voor dat je Plus-size kleding verkoopt en je je dus richt op grote maten. Maar op de productafbeeldingen wordt al jouw kleding gedragen door slanke modellen met maatje XXS. Grote kans dat jouw doelgroep zich niet met jouw producten kan identificeren en er geen tot nauwelijks aankopen worden gedaan.

Een ander belangrijk punt is de look en feel van de afbeeldingen. Is dit in lijn met de uitstraling die jij wilt afgeven? Let op het gebruik van kleuren, teksten, lettertype en de algehele lay-out. Hieronder zie je 2 afbeeldingen staan. Welk vakantieland spreekt jou het meeste aan?
 


Om je content verder uit te breiden kan je gebruik maken van een aantal gratis tools die op het internet verkrijgbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan: Pikwizard en Pexels voor gratis stockfoto’s en de gratis Canva ontwerpsoftware waarmee je foto’s eenvoudig kunt designen. Wil je nog meer opties om je afbeeldingen te bewerken dan is Photoshop een goed alternatief.

Wees creatief met het maken van jouw content. Alles wat wordt weergegeven op jouw website valt immers onder content. Is het voor jouw producten handig om een video of een geluidfragment te tonen? Zorg dan dat het online komt. Hoe meer verschillende vormen van content hoe beter. In dit geval geldt ‘less is more’ dus niet!

 

Terug
 
 
Menu