Hoe voorkom jij dat je gemaakte content opeens duplicate content wordt? En welke vormen van online en offline communicatie zijn er met betrekking tot jouw contentstrategie? Op welke manier zorg jij ervoor dat je de juiste kennis hebt? In dit blog vind je antwoord op deze vragen. 

Duplicate content

Duplicate content betekent niks anders dan dat er op twee verschillende pagina’s dezelfde content staat. Dit kan onder andere gebeuren doordat iemand lukraak teksten van een andere pagina kopieert. Er is echter ook nog een andere manier waarop dit kan ontstaan, namelijk wanneer jij van hetzelfde product meerdere varianten hebt. Bijvoorbeeld een andere kleur. Vaak wordt dan de complete productomschrijving overgenomen en alleen de kleur aangepast. Volgens Google lijkt dit dus teveel op elkaar waardoor Google dit zal bestempelen als ‘duplicate content’. Om dit te voorkomen kun je het beste alle teksten zo uniek mogelijk maken. Een beetje overeenkomst is geen probleem. Mits dit geen complete zinnen zijn.

Verschillende type content offline en online

Bij contentstrategie denk je waarschijnlijk alleen aan online content zoals: blogs, video’s, productomschrijvingen, algemene teksten etcetera. Maar een belangrijk onderdeel is ook de offline content. Denk hierbij aan bijvoorbeeld persberichten, advertenties en flyers. Een aantal van jullie zal geen gebruik maken van offline content maar voor ondernemingen die plaatsgebonden werken zijn dit wel essentiële kanalen. Voor een glazenwasser is het flyeren in een nieuwe wijk cruciaal om nieuwe klanten te krijgen.

Productomschrijving

Vaak worden bij productomschrijvingen de aangeleverde teksten van de leverancier gebruikt. Dat is echt zonde! Ten eerste ben je waarschijnlijk niet de enige die dit doet dus is er al sprake van duplicate content. Daarnaast zijn deze teksten vaak te algemeen. Hoe zou jij het vinden wanneer je informatie zoekt en jij leest vijf keer dezelfde productomschrijving? Probeer dus bij het formuleren van productomschrijvingen om dit zo uniek en volledig mogelijk te doen. Heeft je product bepaalde specificaties, afmetingen, speciale onderhoud nodig? Benoem deze dan. Hoe meer je kan omschrijven hoe duidelijker het wordt. Daarnaast ziet Google ook dat jij meer content hebt staan. Dit is draagt alleen maar positief bij aan je vindbaarheid in Google.

Blogs

Heb je kennis of tips over één (of meerdere) van jouw producten? Deel deze dan via een blog. Hiermee kan je een aantal specifieke vragen van potentiële klanten beantwoorden of toelichten. Daarnaast is een blog uitermate geschikt om nieuwe content te creëren. Het is raadzaam om in je blog 1 of 2 links te verwerken naar gerelateerde pagina’s. Denk aan het blog wat ik las over het bestraten van een tuin (zie blog: Contentstrategie deel 1). Als hier een link had gestaan naar een productpagina was de kans een stuk groter dat ik zou doorklikken en wellicht een aankoop zou doen.

Social media uitingen

Berichten die je plaats op social media zijn ook een onderdeel van je contentstrategie. Dit zijn immers uitingen naar (potentiële) klanten. Hoe origineler hoe beter, maar besef wel dat je hiermee het doel niet voorbijstreeft. Als jouw doel is om een bepaald product te promoten heeft het weinig zin om te vermelden welk succes je hebt geboekt afgelopen week. Het kan uiteraard wel leuk en interessant zijn maar het is (op dit moment) niet jouw doel.

Nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief biedt de mogelijkheid om klanten die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten prima op te hoogte te houden. Besef wel dat het belangrijk is om daadwerkelijk iets (waardevols) te melden bij het versturen van een nieuwsbrief. Ongetwijfeld heb je zelf al zat nieuwsbrieven voorbij zien komen die je direct verwijderd hebt omdat ze simpelweg niks nieuws of interessants aanbieden.

Een paar tips om je nieuwsbrief interessant te houden:

  • Vermeld een kortingscode;
  • Let op het onderwerp van de nieuwsbrief;
  • Geef tips over producten;
  • Licht een bepaalde feature op een originele manier toe (bijvoorbeeld via een video);
  • Gebruik de juiste verhouding qua kleuren.

De juiste kennis

Voordat je een tekst kan opstellen is het belangrijk dat je kennis van bepaalde zaken hebt. Vakkennis over een bepaalde branche of doelgroep kan hierin van essentieel belang zijn. Om je voorbereiding compleet te maken dienen de punten in de rechter afbeelding minimaal inzichtelijk te zijn.

Volgende week: Contentstrategie – deel 3 –

Volgende week geef ik je een handig hulpmiddel om te voorkomen dat je door de content niet meer weet met welk content je bezig was. Daarnaast gaan ik dieper in op het creëren van de content in combinatie met zoekwoorden.

GRATIS 15 dagen vrijblijvend uitproberen

Vul uw naam en e-mail in en ga direct aan de slag!
De demo loopt na 15 dagen automatisch af.

Logo Header Menu

Pin It on Pinterest

Share This