Wil jij beter gevonden worden in Google? Dan is contentstrategie één van de middelen! Maar hoe zet jij zo iets op? Waar begin jij en wat heb nodig voor een succesvolle contentstrategie? Aangezien contentstratagie een zeer uitgebreid onderwerp is zullen er meerdere blogs verschijnen om antwoord op de vragen te geven. 

Content

Wat is content? Content is alle materiaal wat jij online plaats om de bezoeker van informatie te voorzien of te overtuigen van jouw product. De inhoud dus eigenlijk. Denk hierbij aan simpele dingen zoals een product afbeelding, product beschrijving(en) en algemene teksten. Maar ook filmmateriaal en blogs vallen onder content.

Content afstemmen op jouw doelgroep

Waarschijnlijk heb jij weleens meegemaakt dat jij op een feestje was en dacht “dit zijn niet mijn type mensen”. Dit is ook van toepassing bij content. Wanneer jouw content niet afgestemd is op jouw doelgroep dan is de kans groot dat jouw bezoekers een gevoel van “dit is het net niet” hebben. Om dat te voorkomen moet je eerst in kaart brengen wie jouw doelgroep precies is. Tevens ook hoe jouw doelgroep denkt. Dan kan jij ook gerichter invullen waar zij in welke fase behoeften aan hebben. Huh, dit blog gaat toch over contentstrategie?, denk je nu waarschijnlijk. Ja, inderdaad dat klopt helemaal. Stel je eens voor: het is het einde van het jaar en je gaat op zoek naar een andere zorgverzekeraar. Als jij in de oriëntatie fase zit en direct al een contract krijgt aangeboden zeg jij waarschijnlijk nee. Was er in plaats van een contract meer informatie geboden dan had de zorgverzekeraar wellicht een betere kans gemaakt. Dit alles heeft te maken met wanneer jij welke content in welke fase aanbiedt.

Om een aantal fases duidelijk te maken die de meeste consumenten doorlopen heb ik hieronder een schematische weergaven opgesteld.

De ontdekkingsfase

In deze fase dien je ontdekt te worden door de consumenten. Eén van de mogelijkheden hiervoor is het ondersteunen en helpen met het oplossen van problemen. Dit zou kunnen via simpele video’s of blog artikelen.

Zo ben ik laatst op zoek geweest naar “hoe bestraat je een tuin”. Ik heb hier onder andere een blog artikel over gevonden en een aantal video’s. Uiteraard kon ik na het lezen van het blog ook de tuinbestrating door het bedrijf aan laten leggen. Maar dit is nu een voorbeeld van de juiste content op het juiste moment. Met deze informatie ga ik verder de oriëntatie fase in.

De oriëntatiefase

Ik heb inmiddels gelezen (en video’s gezien) van wat er allemaal bij komt kijken om mijn tuin te bestraten. In de praktijk gaat het toch anders dan ik van tevoren dacht. Op dit moment ga ik mijn verder oriënteren. Wat heb ik nodig aan materialen? Kan ik dit zelf? Wil ik dit zelf of ga ik het uitbesteden? In deze fase ben ik dus opzoek naar een bedrijf dat mij dan wel meer informatie kan bieden dan wel het werk uit handen kan nemen. Het is in deze fase belangrijk dat er aangetoond wordt hoe een bedrijf mij kan helpen bij het bereiken van mijn doel. Op dit moment oriënteer ik mij voornamelijk op welk bedrijf dit voor een schappelijke prijs zou kunnen uitvoeren en wat er allemaal nodig is om het zelf te doen.

De beslissingsfase

Zoals de naam van deze fase al aangeeft wordt hier een beslissing genomen. Voordat consumenten daadwerkelijk deze beslissing nemen zullen zij hun beslissing zo goed mogelijk voor zichzelf proberen te onderbouwen om tot een goed overwogen beslissing te komen. Denk hierbij aan vragen stellen aan experts, berichten op social media, e-mailen of bellen met bedrijven.

In mijn geval heb ik een expert opgezocht en advies gevraagd. Daarnaast heb ik ook een offerte opgevraagd bij een sierbestratingsbedrijf. Na het zien van de offerte en het gesprek met de expert heb ik besloten om het zelf te doen.

De fase na de aankoop

Nu de daadwerkelijke aankoop is gedaan volgt de fase na de aankoop. De consument evalueert of de juiste beslissing is genomen. In deze fase kan je inspelen op de aangeschafte producten. Bied bijvoorbeeld een bijpassend product aan. Vertel op welke manier andere klanten optimaal gebruik maken van hun producten.

In mijn geval is deze fase in mindere mate van toepassing. Ik haal mijn spullen zelf bij de bouwmarkt en ga zelf aan de slag. Tenzij ik mijn aankopen laat registeren via een loyaliteitsprogramma zou er hier nog actie op ondernomen kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een leuke plant. Alleen maar tegels in de tuin is immers ook zo saai.

Alles op een rij

Ontdekkingsfase: help consumenten zelf hun probleem op te lossen, algemene blogs en video’s;
Oriëntatiefase: ga hier specifieker en uitgebreider op problemen in;
Beslissingsfase: toon aan dat jij de juiste oplossing hebt;
Fase na de aankoop: biedt een extra bijpassend product aan.

Zijn deze fases heilig?

Nee, absoluut niet! Het kan heel goed zijn dat jouw klanten een heel ander traject doorlopen. Of misschien werk jij wel bij een leadgeneration partij waardoor jij alleen hot leads aangeleverd krijgt. De ene fase zal voor de ene webwinkelier ook langer duren dan voor een andere.

Het is daarom raadzaam om na te lopen welke fases jouw klanten echt doorgaan. Op basis hiervan weet je of je bovenstaande schema nog zou moeten aanpassen. Het belangrijkste is dat jij dit toepasbaar maakt voor jouw webwinkel.

Volgende week: Contentstrategie – deel 2 –

Volgende week wordt er dieper ingegaan op hoe je duplicate content kunt voorkomen en welke vormen van content je gebruiken. Hierin zal tevens ook gekeken worden naar de offline en online communicatie mogelijkheden.

GRATIS 15 dagen vrijblijvend uitproberen

Vul uw naam en e-mail in en ga direct aan de slag!
De demo loopt na 15 dagen automatisch af.

Logo Header Menu

Pin It on Pinterest

Share This